Dat Audi met een sportversie van de A1 zou komen, was al sinds de lancering van het model een gerucht. Toch duurde het tot nu voordat de Duitsers daadwerkelijk eentje op het strijdtoneel gooiden, zonder gelimiteerde oplage.
Audi laat met de S1 een heilig huisje sneuvelen. Want wat de M1 voor BMW is, dat was de S1 tot voor kort voor Audi; een icoon op racevlak. Vanaf vandaag mag je S1 echter ook associëren met een gepeperde variant van de A1, Audi's kleinste wagen. Je kan hem kiezen in zowel drie- als vijfdeursversie. Audi neemt de turbogeblazen 2.0 TFSI uit het schap en zorgt ervoor dat die 231 pk naar buiten perst, eentje meer dan de VW Golf GTI in Performance-trim dus. Tegelijk geeft Audi een koppel van 370 Nm op voor de S1.
handbakken
De S1 is enkel beschikbaar met handbak, het quattro-systeem wordt standaard meegeleverd. Hij doet 5,8 seconden over de 0-100 km/u, bij de Sportback is dat 0,1 seconde langer. Met die specificaties is de S1 iets minder heet dan de A1 Quattro, die een tijdje geleden in beperkte oplage geproduceerd werd en zelf 256 pk voortbracht. De S1 verbruikt 7 l/100 km, de CO2-uitstoot bedraagt 162 g/km.
optionele spoiler
De S1 onderscheidt zich van de A1 door zijn gewijzigde (xenon-)koplampen en achterlichten. Voor verdere dynamische looks deden de designers beroep op andere bumpers en zijschorten. Tenslotte zie je ook in de aparte uitlaatjes een teken dat je een S1 voor hebt rijden. Als optie is er de dakspoiler op de foto's, die zit vervat in het Quattro-pakket. Verder kan je ook kiezen voor S-sportzetels en heb je de keuze uit vier nieuwe exterieurkleuren, ook 18 inch velgen staan op de optielijst, standaard krijgt de Audi S1 17 inch exemplaren mee. Audi kiest voor de Haldex-koppeling voor de vierwielaandrijving, terwijl de differentieelsper -elektronisch, net als bij de Golf GTI - een sport- en een alles af-stand heeft.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen