BMW is klaar met de productievariant van de X4. In Sjanghai vorig jaar toonden ze ons nog een concept, vandaag laten ze weten dat hun productiemodel klaar is.
Desondanks het feit dat deze X4 gebouwd is op basis van de X3, moeten we hem niet zien als een 3 met SWAG, wel als een mini X6. Dat wil zeggen dat er twee duidelijke groepen zullen zijn ten aanzien van de X4: You love it, or hate it.
Visueel weet hij zich alleszins te onderscheiden van de rest van het gamma. Vooraan herkennen we de koplampen van de drie-reeks maar vallen de enorme luchthappers in de bumpers op die ook de X6 sieren. Achteraan is er weinig verwarring mogelijk door de hoge kofferlijn, L-gevormde LED-lampjes en zware bumper.
Onder de kap biedt BMW een gamma aan van zes motoren: drie benzine- en drie dieselmotoren. Het vermogen varieert tussen 184 en 313 pk. BMW is (terecht) trots op de TwinPower Turbo die op papier opnieuw mooie cijfers kan voorleggen. Zo kan de BMW X4 xDrive35i met 306 pk en 400 Nm een gemiddeld verbruik van 8,3 liter voorleggen en een CO2 uitstoot van 193 gram. De sprint naar 100 km/u werkt de topper af in 5.5 seconden.
De zuinigste van de klas is de tweede generatie 2.0 liter diesel die in de BMW X4 xDrive20d schuilt. Die beschikt over 190 pk en 400 Nm en verbruikt gemiddeld 5.0 liter en stoot 138 g/km uit.
Wie het nog zuiniger wil aanpakken kan kiezen voor banden met minder rolweerstand waardoor de CO2 uitstoot daalt met 7 g/km. Standaard geeft BMW de start/stop technologie mee.
De BMW X4 zal vanaf de zomer beschikbaar zijn bij de Belgische dealers.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen