180 pk, 430 Nm, CO2-uitstoot van 99 g/km en zijn debuut in de XE. We kunnen ze moeilijk ongelijk geven daar bij Jaguar.
Succesvol zijn in het leasingssegment bij uitstek zonder zuinige motoren is onmogelijk. Daarom dat jaguar voor hun nieuwe middenklasser, de XE, een gloednieuwe viercilinder diesel bouwde. Eéntje met een inhoud van twee liter en die onder de naam Ingenium gaat. Ingenieus, niet?
Voor de techniekgeek
Net zoals het merendeel van de wagen, zal ook het motorblok uit aluminium bestaan. Daarnaast krijgt hij stijve cilinderblokken en twee balansassen. In mensentaal: Jaguar garandeert een laag niveau van trillingen. Mede door geluidsdempende materialen en ontkoppelde injectoren zou daarbij ook nog eens de stilte van de dieselmotor moeten opvallen. Verdere foefjes zijn een DPF-filter, EGR-filter, een variabele uitlaatnokkenastiming en een ovaliteit van 0,5 mm voor het kettingwiel van de injectiepomp Je weet wel, de typische dingen...
Voor de gewone mens
Als al die voorgaande dingen als Chinees in de oren klinken, dan hebben we hier gewoonweg de gangbaarder cijfers. Zo komt de nieuwe viercilinder in 2 vermogensversies. De eerste wekt 163 pk en 380 Nm op, heeft een uitstoot van 99g/km en komt volgens Jaguar toe met 3,8 liter per honderd kilometer. Daarnaast heb je ook een variant met 180 pk en 430 Nm. Over het verbruik en uitstoot daarvan zwijgen ze dan weer wel in Whitley.
Op het autosalon van Parijs maakt de nieuwe motor - samen met de XE - zijn publiek debuut waarna we het duo niet veel later bij de dealer kunnen verwachten.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen