Terwijl het in het segment van de luxelimousine allemaal vrij braaf blijft draait het B segment er de éne na de andere funky crossover uit. Deze Kona mag zich gerust aan het uiteinde van die schaal zetten. Want buiten de grille gelijkt deze in het niets op regulier Hyundai-gerief. En dat is 'ie eigenlijk ook.
Renault Captur, Nissan Juke en de gisteren gelanceerde Citroën C3 Aircross. We noemen er maar een paar op uit een segment dat stilaan meer verzadigd geraakt dan de lever van een Poolse alcoholist. Je moet dus al opvallen om nog indruk te maken. Laat dat net zijn wat deze Kona doet want ongeveer 80 procent van de penstreken zijn gezet puur om uit de band te lopen. Nee, we zijn zelfs verbaasd dat de deurklinken niet op het dak staan.
Van de smalle daglichten - C4 Cactus iemand? - over de uit de wielboog gegroeide koplampen tot de mistlichten die de holtes opvullen van een bumper die ze lijken te lenen van een Mini Cooper S. Een bont allegaartje alvast. Al moeten we toegeven dat het geheel er weg mee blijkt te geraken. Met z'n 4,17 meter is de Kona niet de grootste van het pak maar de wielbasis van 2,6 meter belooft de nodige binnenruimte.
Speciaal voor Kona
Opvallend is dat deze Kona op een gloednieuw platform staat (dat ook richting de Kia Stonic gaat). Waardoor het duidelijk is dat Hyundai niet gewoon even snel mee wil graaien in de geldzak van het B-segment SUV. Het knapste aan deze keuze is dat het onderstel kon ontwikkeld worden op maat van wat de Kona nodig heeft en dat de Kona zich niet hoeft aan te passen aan bestaande parameters. Een van die voordelen is de optionele beschikking van vierwielaandrijving. Zowat de uitzondering in zijn segment.
Voorin een 1-liter driecilinder turbobenzine met 120 pk (172 Nm) voor het instapmodel. Met voorwielaandrijving uiteraard. Mag het wat straffer, dan geeft Hyundai je ook de keuze voor een 1.6 T-GDI turbobenzine met 177 pk (265 Nm). Standaard vastgehangen aan de 7-traps automaat met dubbele koppeling en optioneel stuurt 'ie zijn kracht naar de vier wieltjes. Ga je voor die vierwielaandrijving, dan wisselt de Kona zijn torsieas achteraan in voor een multilink met dubbele armen, geen onbelangrijk detail.
Ruim veilig
Plaatjes van het interieur hebben de rakkers van Hyundai nog niet las gelaten maar het beloofd alvast grotendeels de componenten van dat van de i30 over te nemen. Denk dus aan een zwevend infotainmentscherm en een relatief rustig vormgegeven dashboard. Hyundai pocht vooral met de binnenruimte. Zowel achter, door een lage vloer (lees: veel hoofdruimte) als in de koffer. Want Hyundai gaat er prat op dat je een fiets kwijt geraakt in de Kona. Al zal je dan waarschijnlijk wel wat moeten toveren met de achterbank.
De Zuid-Koreanen denken niet enkel aan je fiets maar ook aan jouw veiligheid. Een head-updisplay pal voor de neus van de chauffeur is daar een klein voorbeeld van, een noodremhulp, rijstrookassistent en automatisch grootlicht maken het al iets duidelijker. Dodehoekdetectie en een assistent om je achteruit uit een parkeervak te laten rijden maken het plaatje af.
Volgende maand rolt deze rakker al rond in Zuid-Korea, tegen augustus moet de crossover tot bij ons geraken.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen