Autonieuws: Officieel

Opmerkelijk: BMW maakt van Apple CarPlay een jaarlijks abonnement

De Duitsers volgen daarmee een trend die al langer heerst in de wereld van de software.

BMW was al een van de eerste merken die Apple CarPlay, een specifieke, vereenvoudigde interface voor de iPhone, op zijn modellen installeerde. Tevens waren ze er ook snel bij om ook een draadloze variant van het systeem te kunnen aanbieden. Momenteel is het een optie van zo'n 310 euro vanaf het basis BMW Business-navigatiesysteem voor een periode van drie jaar.

Vanaf volgend jaar wil het merk echter overschakelen naar een jaarlijkse abonnementsformule van ongeveer 80 euro per jaar. Het verlengen van het abonnement verloopt vervolgens via je account bij BMW Connected Drive.

Straks ook Android Auto en Alexa

Volgens Don Smith, Technology Product Manager voor BMW Noord-Amerika, biedt deze manier van werken alleen maar voordelen voor de klant. Bijvoorbeeld voor wie switcht van een Apple smartphone naar een Android-toestel of omgekeerd. Vanaf eind dit jaar zal ook Google’s besturingssysteem Android Auto geactiveerd worden, vermoedelijk ook tegen betaling. Later dit jaar komt ook Alexa (van Amazon) naar het infotainmentsysteem van BMW.

Over het nut van Apple CarPlay zijn de meningen verdeeld. Het systeem ziet er erg gelikt uit en is eenvoudig in gebruik maar ook erg gesloten. Zo zit je vast aan een vooraf bepaald aantal (Apple) apps die je niet kunt uitbreiden. Bovendien gaat het slechts om een klein stukje software, daar je telefoon al het rekenwerk voor zich neemt. Andere constructeurs bieden het systeem zelfs gratis aan bij hun navigatie- en infotainmentsysteem.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen