Autonieuws: Officieel

Officieel: BMW X4 (2018)

Was je al beginnen juichen toen je het nieuws hoorde dat de [BMW X4 uit productie](https://autofans.be/nieuws/officieel/38902-bmw-haalt-x4-volgende-maand-uit-productie) ging? Of was je bang aan het afwachten tot de nieuwe er was? In beide gevallen hebben we nieuws voor je, want hier is zijn opvolger.

Die opvolger mag op het eerste zicht wel gelijk lijken aan de eerste X4, hij gaat toch voor een halve klasse hoger. Want met een groei van 8 centimeter in de lengte - waarvan 5,4 centimeter voor de wielbasis - en 3,7 centimeter in de breedte is hij heel wat groter geworden. De hoogte gaat dan weer met een minimale 3 millimeter naar beneden.

persoonlijke opties

Of ze bij BMW het bos door de bomen nog zien, weten we niet maar personalisatiemogelijkheden zijn er genoeg met de xLine-, M Sport X- en M Sport-uitvoeringen.Voor wie dat nog niet genoeg is, heeft BMW nog altijd het Individual personalisatieprogramma achter de hand.

Image
bmw_x4_2018-official

BMW speelt direct hoog spel door de X4 te lanceren met de X4 M40i motorisatie. Maar dat is niet alles, want ook een M40d vervoegt het gamma. Verder is het gamma mooi in evenwicht met in totaal drie dieselmotoren en evenveel benzinemotoren. Het vermogen reikt van 184 pk en 290 Nm voor de 20i, tot 360 pk en 500 Nm voor de M40i of 326 pk en 680 Nm voor de M40d. Bij de lancering zijn enkel xDrive-versies beschikbaar, we zien niet direct een sDrive variant toegevoegd worden.

Image
bmw_x4_2018-official

In dit segment haalt de BMW X4 de beste luchtweerstandscoëfficiënt (Cd) van 0,30. Daarbij verlaagt BMW het gewicht met 50 kilogram door allerlei toepassingen onder de EfficientsLightweight-vlag. Niet zo'n kenner van de eco-toepassingen? Dan zijn er nog de rijhulpsystemen die je komen helpen de 1.720 kilogram zware X4 op de baan te houden. Denk daarbij aan Driving Assistant Plus met Steering Assistant en Lane Control Assistant, of aan Lane Keeping Assist met actieve bescherming tegen zijdelingse aanrijdingen. Uiteraard zijn die dingen optioneel, BMW kennende.

Image
bmw_x4_2018-official

Wel standaard komt BMW's iDrive bedieningssysteem met spraakbediening. De touchscreenfunctie op het Control Display en de Gesture Control zijn dan weer wel optioneel.

dynamische rijhulp

En als we dan toch met BMW-benamingen gooien; BMW stelt dat de rijdynamiek van de nieuwe X4 hoger is dan die van zijn voorganger. Daarvoor doen ze beroep op onder meer de Variable Sport Steering, Performance Control, Adaptive M wielophanging, M Sport differentieel en M Sport remmen. Welke van die termen optioneel dan wel standaard zijn, geeft BMW ons voorlopig niet mee.

Image
bmw_x4_2018-official

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen