Na een dik decennia zwaarlijvige topsnelheidzoekers te bouwen poogt Bugatti terug naar de essentie te gaan met de Divo, een straatlegale circuitracer gebaseerd op de Chiron met een unieke carrosserie én waanzinnige circuitprestaties.
Lichter, extremer, rapper... maar niet sneller. Dat is het receptuur van de Divo, Bugatti's laatste inzending om klanten naar het merk te trekken. Specifiek komt het er op neer dat ze de fundamenten van een Chiron nemen (zoals de 1.500 pk sterke W16), daar een aangepaste carrosserie over zwieren en in één ruk ook serieus wat gewicht van het geheel afschaven. De focus ligt niet meer op absolute topsnelheid, wel op dynamische rij-eigenschappen. Je weet wel, dat ding waar Bug-eigenaars met deftige stuurmanskunsten al jaren om vragen.
Bedankt, Winkelmann
Het geweer van schouder voor Bugatti, dat zeker. Met dank aan de relatief nieuwe CEO Stephan Winkelmann die van bij Lamborghini en Audi Sport komt. Want voordien moest elke nieuwe Bugatti een nog hogere topsnelheid voor kunnen leggen. Winkelmann liet eerder al weten dat dit zoeken naar topsnelheid geen prioriteit meer zal zijn voor Bugatti. Deze Divo zal dan ook een lagere topsnelheid hebben. Wel snellere acceleratietijden en een stuk meer neerwaartse kracht in de bochten.
De naam Divo is dan ook een hommage aan Albert Divo die in de jaren 20 twee keer de trofee voor Bugatti naar huis haalde in de met bochten bezaaide Targo Florio. Veertig exemplaren zal Bugatti er van bouwen, met een startprijs van - slik - 5 miljoen euro.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen