Hot watte? De opgefriste versie van de Macan S krijgt een nieuwe V6-benzinemotor met de turbo midden in de "V". Een Hot V in autojargon. Goed voor 354 pk en een lagere CO2-uitstoot dan voordien trouwens.
Doet tegenwoordig elke 911 beroep op exact dezelfde motor (al zal Porsche je tegenspreken), dan krijgt de Macan stilaan een uiteenlopende line-up van blokken voorin. De instap-Macan gebruikt een viercilinder met 245 pk, de Macan Turbo een 2,9-liter V6 met 440 pk en de opgefriste Macan S krijgt nu een nieuw ontwikkelde V6 met centraal geplaatste turbo. Een Hot V-opstelling die je ook tegen komt in pakweg de Mercedes-AMG GT. Al gaat het daar over een V8 en twee turbo's natuurlijk.
Niet dat de Macan S daardoor kracht tekort komt, want met 354 pk en 480 Nm heb je niet alleen kracht te over, hij is ook nog eens 14 pk en 20 Nm sterker dan het pre-faceliftmodel. De honderd tik je voortaan aan in 5,1 seconden, de top ligt vast op 254 km/u. Waarom Porsche naar zo'n Hot V grijpt? Omdat het centraal plaatsen van een turbo voordelig is voor de gasrespons én beter is voor de CO2-uitstoot. Zowel een rij- als ecologische keuze dus.
Streep erdoor
Uiterlijk geniet de Macan S uiteraard van de opgefriste elementen die de andere Macan facelifts kregen. Dan hebben we het over een doorlopende lichtstreep op de bips, een aanraakscherm van 10,9 duim en een aangepast rempedaal dat voor een (h)eerlijker remgevoel moet zorgen. Tot de komst van de GTS de Macan om te hebben, deze S!
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen