Autonieuws: Officieel

Officieel: Mercedes CLA Shooting Brake (2019)

Mercedes kleinste, en volgens velen ook mooiste, stationwagon begint vandaag aan zijn tweede generatie. Die CLA Shooting Brake 2.0 mixt het gekende receptuur van styling boven absolute stouwruimte met de meest hypermoderne technologie die het merk met de ster tegenwoordig in haar stal heeft liggen. Dit gaat knallen op de leasingmarkt, zonder twijfel.

Hij leek volledig afgeschreven, een nieuwe generatie van de CLA Shooting Brake, maar dat is dan buiten het feit gerekend dat de gehele A-familie van Mercedes het ontiegelijk goed doet in de verkoop. Waardoor het merk vooral de familie groter wil maken, om zo de verkoop nog wat de hoogte in te gooien. Momenteel hebben we al de nieuwe A-Klasse hatchback, de A Berline, de CLA en nu dus ook de CLA Shooting Brake. Een gekend gezicht in de familie. Of correcter: een gekende derrière.

In bosjes

De CLA Shooting Brake bouwt namelijk verder op de bouwstenen van de vorige generatie. Een bouwidee dat design boven puur laadvolume weet te zetten. Daardoor een sportief vormgegeven koets met sterk aflopende daklijn. Het liet klanten in 2015 bij bosjes vallen en ook in 2019 zal 'm dat heus nog lukken.

Image
mercedes cla shooting brake 2019

Het voelt dan ook aan dat Mercedes niet al te hard heeft durven morrelen aan het recept. De neus en derrière zijn volledig nieuw, langszij lijkt 'ie identiek. Of toch niet helemaal, want lintmeterfans zullen bemerken dat de CLA SB gegroeid is, met net geen 5 centimeter. Hij staat trouwens ook een stuk breder op de baan. Maar liefst 5,3 centimeter. Waardoor hij langs de achterzijde wat forser overkomt dan zijn voorganger.

Design op wielen eerst

De gegroeide proporties komen natuurlijk ook de inzittenden ten goede. Want wederom; de eerste generatie CLA Shooting Brake was zeker geen ruimtekoning. Mercedes belooft bij generatie 2 meer elleboogruimte, hoofdruimte en 1 millimeter extra beenruimte achteraan. Waardoor je niet meer het haar van je benen moet scheren om achterin te geraken. Duitse degelijkheid, het staat boven alles.

Image
mercedes cla shooting brake 2019

Nu goed, klanten kopen deze CLA SB natuurlijk voor de looks en de extra laadruimte achteraan tegenover een regulier A. Die koffer slikt tegenwoordig 505 liter, 10 liter meer dan voorheen. Belangrijker is echter dat Mercedes bij deze generatie de kofferklep breder heeft gemaakt. Waardoor inladen een stukje makkelijker moet gaan. Wederom, verwacht hier geen wonderen zoals bij een Skoda Octavia Combi. Dit is vooreerst design op wielen, daarna pas een praktische station.

Toeters en bellen

Al trek je de hippe leasingvogel niet enkel meer aan met de knappe looks van je automobiel, je moet ook uit kunnen pakken met de nieuwste techjumbo. Deze CLA Shooting Brake heeft ze allemaal. Van een spraakgestuurde persoonlijke Hey Mercedes!-assistent over twee optionele knoerten van digitale displays tot Apple Carplay en Android Auto. Je jeugdliefde terug imponeren, dat doe je zonder twijfel met deze CLA Shooting Brake.

Image
mercedes cla shooting brake 2019

Momenteel spreekt Mercedes enkel van de CLA 250, een 225 pk en 350 Nm sterke turbobenzineversie van deze CLA SB. Geen vrees echter, bij de lancering dit najaar zal het merk een rits diesel- en benzinemotoren beschikbaar stellen. Desgewenst te verkrijgen met voor- en vierwielaandrijving.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen