Zweedse hypercarbouwer Koenigsegg is klaar met een opvolger voor de Agera. Die heet Jesko en draait alle knopjes nog wat verder. 1.600 pk en inductieladen voor je smartphone. Daardoor de snelste moderne telefoonoplader ter wereld, deze Jesko.
We nemen je het niet kwalijk als je niet echt meer weet hoe de huidige line-up van Koenigsegg er uit ziet. Grofweg kan je zeggen dat het merk de Agera, Regera en One:1 in haar "prijslijsten" heeft staan. Voor die eerste kwam er in 2016 een einde, met nog drie laatste exemplaren. Nu, drie jaar later, stelt Koenigsegg een opvolger voor die Agera voor, de Jesko.
Spoilertje nodig?
Uiterlijk is deze Jesko zonder twijfel een product van Koenigsegg. En net zoals de latere producten van het merk vinden er steeds meer spoilers hun weg naar de carrosserie. Of ze er mooier op worden, dat laten we in het midden. Een centrale uitlaat, een rechtopstaande ruitenwisser en unieke vleugeldeuren, ze tekenen ook hier present.
Daarnaast wou Koenigsegg met de Jesko een stap verder zetten op interieurcomfort. Of beter; inspelen op hedendaagse normen. Zelfs een inductielader voor je smartphone vindt zijn weg naar deze Jesko. Meer hoofd en beenruimte moet het dan weer aangenamer maken om te vertoeven voor de inzittenden.
Ethanolfans
Deze Jesko bouwt uiteraard verder op de expertise die het merk wist te verzamelen tijdens de bouw van haar hypercars. Achterin nog steeds een 5-liter biturbo V8 maar dankzij een doorontwikkeling is die goed voor 1.600 pk. Toch zolang je E85 tankt, een brandstof met ethanol dat populair is in Zweden en Noord-Amerika. Tank je plebiaanse Euro 98 (of moeten we E5 zeggen?), dan daalt het vermogen naar amper 1.280 pk en 1.500 Nm. Juist ja.
De motor, die zal voortaan door zijn toeren worden gehaald via de LST-automaat, een automaat met 9 versnellingen en die sneller door zijn verzetten moet kunnen gaan als een automaat met dubbele koppeling. Het is ook daarom dat LST staat voor Light Speed Transmission. Ook zou de chauffeur in één slag van pakweg 9 naar 3de moeten kunnen schakelen. Hoe dit juist in de praktijk werkt, daarop is het nog even wachten. Achterwielsturing maakt zijn debuut op deze Jesko, net zoals een derde horizontale demper vooraan.
O ja, van waar de naam Jesko? Simpel, de eigenaar van het merk, Christian von Koenigsegg, vernoemde deze auto naar zijn vader, Jesko von Koenigsegg. Lang leve familieliefde!
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen