Moest het je niet zijn opgevallen, Ford had gisterenavond een zwaar feestje waar een rits nieuwigheden werden aangekondigd. Naast de obligatoire SUV's was er ook plaats voor busje Tourneo Custom. Die gaat aan de plug-inhybride en kan tot maximaal 50 km op EV-kracht bollen.
Van de één op de andere dag is Ford geëvolueerd naar een merk dat elektrificatie helemaal voorop zet in haar gamma. Met inzendingen zoals de Kuga met 3 hybride-aandrijvingen, de Explorer plug-in en de Fiesta & Focus Mild Hybrid. Daarnaast voorziet Ford ook nog ruimte voor een stekkerversie van haar Tourneo Custom, het passagiersbusje van het merk.
Met z'n achten
Het resultaat is een busje met plaats voor 8 dat tot 50 kilometer puur elektrisch kan bollen. Dankzij een elektromotor op de vooras en een accupakket van 13,6 kWh. Geraakt die batterij leeg, dan zwengelt de Tourneo Custom PHEV een 1-liter driecilinder benzinemotor aan om het geheel terug op te laden. Een plug-inhybride dus waarbij de verbrandingsmotor zal dienen als range extender. Een idee dat GM jaren terug al verzon bij de Opel Ampera en Chevrolet Volt.
Veel meer specs geeft Ford momenteel niet vrij. Of toch niet helemaal, want ze geven wel al vooropgestelde targets. Zo zou de Tourneo Custom een CO2-uitstoot van 75 g/km en een normverbruik van 3.3l/100km voor moeten kunnen leggen. Eind 2019 start Ford met de leveringen van het plug-inbusje.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen