Een eeuwigheid liet BMW leasingland wachten op de komst van een stationwagenversie van de nieuwe 3 Reeks. Verlossing is echter in zicht, want eind dit jaar is het eindelijk tijd voor die verrekte BMW 3 Reeks Touring.
Leuk natuurlijk, zo'n 3 Reeks Berline. Maar laat ons eerlijk zijn, Belgen, die houden van stationwagens. Waardoor de lease-Belg reikhalzend uitkeek naar deze 3 Reeks Touring. En jawel, het is zo ver, want ook de 3 Touring steekt in het nieuw en verliest daardoor zijn befaamde Hofmeister-knik. Niet getreurd... hij kon tenslotte ook voorwielaangedreven zijn.
Hier draait het om
Dat is deze 3 Reeks Touring hoegenaamd niet. De achterpootjes dirigeren nog steeds de cadans. Desgewenst valt er natuurlijk ook vierwielaandrijving te rapen. Net zoals bij zijn sedanbroertje is BMW trouwens fier op de 50:50 gewichtsverdeling. Steek je de koffer vol, dan kan die verdeling natuurlijk wel eens schipperen. Hoe dan ook, BMW gaat er prat op dat dit de meest dynamische rakker in zijn segment is.
En weet je, dat kan wel eens kloppen. Want waar 3 Berline nog concurrentie moet dulden van Kia Stinger en Alfa Romeo Giulia komen die twee stuurhelden niet in een verlengde versie. Waardoor het nu al duidelijk is dat deze 3 Touring een streepje voor heeft.
Kofferklepper
Al hopen we dat hij net zoals zijn sedanbroertje vooral comfortabel is ongeacht de omstandigheden. Dat past nu eenmaal bij het karakter van een stationwagen. BMW laat dan ook blijken dat dit het praktische broertje van de familie is. Meer beenruimte dan voordien, makkelijker in- en uitstappen achteraan en een achterbank met plaats voor drie kinderzitjes. De koffer, die groeit dan weer naar 500 liter (+32 liter) met de achterbank recht. In extremis slikt de 3 Touring 1.500 liter met nog plaats voor twee.
Ook uniek BMW: de achterruit die je apart open kan doen met een druk op de knop. Handig voor kleine zaken kwijt te geraken in de koffer. Eveneens nieuw zijn de automatisch omhoog komende anti-sliprails in de laadvloer. Dat de ingenieurs even loos mochten gaan, op z'n Duits natuurlijk.
Up-to-date
Het interieur kennen we voorts al vanuit de sedanversie. Check dan zeker ook even onze RIJTEST daarvan om te zien wat we er van vinden. Voor de goede orde; BMW's nieuwste infotainmentsoftware OS7 tekent present, net zoals een optionele digitale instrumentencluster die wat rommelig oogt.
Verder heeft BMW er alles aan gedaan om het stiller te maken binnenin. Van extra schuim in de A-stijlen tot herwerkte ventilatiemonden die stiller blazen. Daarnaast hangt het van de koper en zijn budget af hoe fraai hij de binnenzijde van de nieuwe 3 Touring voor de dag laat komen. Met opties zoals een panoramadak, Harman Kardon Surround Sound systeem en uiteraard de nodige kleurtjes.
RIP Hof-Knik
Uiterlijk ziet de 3 Reeks Touring er uit als een 3 Reeks Berline met koffer. Logisch zoals knackwurst met Weißbier natuurlijk. Alleen verdwijnt net zoals bij die Berline de Hofmeister-knik aan de zijramen. Dat knikje helemaal achteraan - dat BMW's decennia typeerde - paste blijkbaar niet meer bij de 3 van vandaag. Het neemt wat karakter weg van de 3 Reeks Touring zoals we 'm kennen.
Al zijn we de eersten om toe te geven dat alle andere designtrekken van de nieuwe 3 stiekem beter tot hun recht komen op deze Touring dan op de Berline. De overgestileerde voor -en achterbumpers geven 'm een sportief voorkomen. Wat on-BMW's maar in plaats van zaniken kunnen we natuurlijk ook blij zijn dat hier geen twee lellen van niertjes vooraan ophangen.
Aan de stekker!
Onderhuids staat deze 3 Touring op het nieuwe CLAR-platform. Daardoor werd de wielbasis een stukje langer en staat hij vooral een stuk breder op zijn poten. Goed voor het rijgedrag natuurlijk. De schokdempers, die zijn al standaard zelf nivellerend. Handig voor eigenaars die de koffer gretig willen gebruiken. Aan de andere kant van de auto vinden we dan weer een rits aan motoren. Diesel en benzine.
318d, 320d, 320i, 330i,... noem maar op! Aan de top heeft BMW het over de M340i xDrive Touring met een 374 pk (500 Nm) sterke zes-in-lijn turbobenzine en een 330d xDrive Touring met een 265 pk (580 Nm) sterke zes-in-lijn turbodiesel. Een plug-inversie komt er ook - leasegejuich! - al is het daarvoor wachten tot de zomer van 2020. Bummer voor leasingland. Al is zo'n 18d en 20d ook nog best interessant. De eerste klanten zullen in september al hun 3 Reeks Touring mogen ontvangen.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen