Porsche heeft het doek gehaald van de Cayenne Turbo S E-Hybrid. Een Cayenne Turbo van 550 pk die nog eens hulp krijg van elektrokracht. Waardoor het systeemvermogen op 690 pk en 900 Nm komt te liggen. Juich echter niet te vroeg, zelfstandige, want deze Turbo S E-Hybrid is allerminst 100% aftrekbaar.
De krachtigste productie-Cayenne is een Cayenne met stekker. Het is een evolutie de we de komende jaren bij zowat alle automerken gaan zien. Want elektromotoren worden al lang niet meer enkel geassocieerd met ecolgische familiekarretjes. Deze Cayenne Turbo S E-Hybrid is er los over... en dan nog wat.
Volume 11
Te beginnen met de reguliere motor. Dat is de 4-liter grote V8 vanuit de Cayenne Turbo. Een blok dat op zich al goed is voor 550 pk. Porsche installeert in de transmissie echter een 136 pk sterke elektromotor die het volumeknopje op 11 zet. Dankzij die elektromotor beschikt de Cayenne Turbo S E-Hybrid over 680 pk en 900 Nm koppel. Cijfers waarmee de SUV van net geen 2.5 ton in amper 3,8 tellen naar de honderd vliegt vanuit stilstand. Sneller dan een Porsche 911 Turbo S van 2017. Laat dat maar even bezinken...
Oké, verwerkt? Dan is het tijd voor de "eco-cijfers". De Belgische overheid zal er alvast haar neus voor ophalen maar bekijk je het niet vanuit een fiscaal perspectief, dan zijn die cijfers indrukwekkend. Wat te denken van de CO2-uitstoot van 85 g/km bijvoorbeeld? En het normverbruik van 3,7 l/100 km? Daardoor heeft deze Cayenne Turbo S E-Hybrid de capaciteiten in zich om even ecologisch voor de dag te komen als een Toyota Corolla Hybrid. Maar neem het van ons aan, die Corolla heeft geen 690 pk onder de kap.
6,3 corolla's
Dat lage verbruik- en CO2-cijfer is natuurlijk het gevolg van de lithium-ionbatterij waaruit de elektromotor kan tappen. Die meet 14,1 kWh groot en moet volgens Porsche in staat zijn om genoeg peut te leveren om de Cayenne 40 kilometer ver te krijgen op pure elektrokracht. Met de komst van deze variant, die ook beschikbaar is op de Cayenne Coupé, beschikt Porsche nu over 2 plug-invarianten voor de Cayenne. De Cayenne E-Hybrid (462 pk) kost minimaal 95.190,70 euro, deze Turbo S E-Hybrid kost een forse 177.277,10 euro. Alsjeblieft!
Geen plug-in voor het werkvolk dus, deze Cayenne Turbo S E-Hybrid. Wel een toonbeeld hoe elektrokracht in staat is om exuberante prestaties naar buiten te brengen op allerhande soorten auto's.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen