Zonder al te veel poeha heeft Ferrari het doek gehaald van haar alweer vijfde (!) nieuw model dit jaar. De Roma is een ongelooflijk fraai gestileerde tweezitter met de motor voorin en 620 briesende paarden op stal. De Mercedes-AMG GT, Aston Matin Vantage en Jaguar F-Type hebben er een nieuwe rivaal bij...
Het is je misschien ontgaan maar Ferrari heeft dit jaar maar liefst 5 (!) nieuwe modellen uitgebracht. Na de F8 Tributo, F8 Tributo Spider, 812 GTS en SF90 Stradale is er nu de Roma. Waardoor de teller op vandaag te kopen Ferrari-modellen op 13 strand. Jawel, dertien.
Portofino coupé
Deze Roma kan je stiekem zien als het broertje van de Portofino cabrio (een auto die ooit zijn leven startte als California). Of nog anders: als een compacter alternatief van de GTC4 Lusso (een auto die ooit door het leven ging als FF). Geen plaats voor 4 personen en een hoop bagage zoals bij de GTC4 Lusso, Ferrari spreekt van een Coupe 2+. Niet 2+2, wel 2+, waardoor we denken dat de achterbank ofwel optioneel is, ofwel compleet onbruikbaar zoals in een Porsche 911.
Onderhuids teert deze Roma op de fundamenten van de Portofino. Al is deze rakker net wat lager, breder, langer en lichter. Nu ja, een stuk lichter. Want deze Roma werpt 1.472 kg in de weegschaal, 73 kg minder dan de Portofino. Voorin leent de Roma de 3.9-liter twinturbo V8 van zijn cabriobroertje. Al is er in deze Roma plaats voor 620 pk en 760 Nm koppel. Een nieuwe 8-trapsautomaat met dubbele koppeling die debuteerde in de SF90 Stradale maakt ook hier zijn opwachting. Top? 320 km/u. Nul naar honderd? 3.4 seconden.
Moderne 250 GT
De carrosserie van deze Roma rijdt mijlenver weg van wat we tegenwoordig gewoon waren bij het Italiaanse merk. Ferrari kroop steeds meer richting Lamborghini met haar excentrieke styling maar gaat met deze nieuwe inzending opvallend hard terug naar minimalisme. De designers wilden alvast het "la Dolce Vita" van de jaren 50 en 60 terugbrengen.
Je merkt lijnen van de 250 GT, de 456 roadster en een rits andere greatest hits van Ferrari. Kijk maar naar de schuin aflopende grille, de algemen proproties en de stevige derrière met een moderne intepretatie van de vier ronde achterlichten. Mogen we dit mooi, nee, heel mooi vinden?
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen