Volkswagen kent een nieuw model in haar line-up. Want met de facelift van de Arteon vierdeurscoupé heeft het merk uit Wolfsburg besloten ook een Arteon Shooting Brake uit haar hoed te toveren. Dé meest begeerlijke VW van het moment? Jazeker.
Je kan natuurlijk maar zo veel crossover-derivaten verzinnen. Waardoor het bij Volkswagen na T-Cross, T-Roc en T-wat-nog-allemaal tijd was om een nieuwe plaat op te leggen. Die plaat vonden ze in de designdoos van de Shooting Brake. En zo'n Arteon Shooting Brake, dat klinkt ons alvast als muziek in de oren.
Crossover opulentie
Het valt namelijk niet te ontkennen dat in tijden van crossover- en SUV-opulentie zo'n sierlijke stationwagen je plots wakker kan schudden. Hoe kon je nu ooit de BMW X4 knap vinden als je ook dit op je oprit kan parkeren? Niet dat wij enig diploma designkunde op zak hebben maar deze Arteon SB is werkelijk een plaatje. Dat heeft hij natuurlijk grotendeels te danken aan de designtrekken van de reguliere Arteon, op zichzelf al een fraaie verschijning. Deze Shooting Brake voegt daar echter een lap dynamisme en - niet onbelangrijk - extra kofferruimte aan toe.
En nu Mercedes geen CLS SB meer bouwt en je dus moet kunnen leven met de veel kleinere CLA Shootin Brake (of Kia Proceed), is het verademend nieuws dat er terug een Shooting Brake in de hogere rangen van de autoklasse opstijgt. Ook al is dit stiekem een Passat Variant in vermomming... maar dat heb je niet van ons.
Streelstrookje
De Arteon Shooting Brake doet er namelijk alles aan om zijn genen met die boekhouders-Passat te verbergen. Het uiterlijk is uiteraard helemaal uniek - check die doorlopende lichtstrook vooraan! - en ook het interieur is niet één op één overgenomen. Zo is het dashboard uniek aan deze Arteon en krijg je een klimaatregeling die je kan bedienen met een streelstrookje. Kijk, dat zou net iets té hitsig zijn voor een Passat.
Tegenover de reguliere Arteon wint deze Shooting Brake uiteraard ook aan kofferruimte. Al is dat miniem. Zo is de koffer met 565 liter amper 2 liter groter dan die van de normale Arteon. Met de achterbank neer stijgt dat volume wel naar 1.632 liter, zo'n 80 liter meer dan in de reguliere Arteon. Dat je in de Passat Variant vlot 650 liter (1.780 liter met achterbank neer) kwijt geraakt... ook dat heb je weer niet van ons.
320 pk, alsjeblieft!
Nu goed, die Passat Variant kan je natuurlijk niet krijgen als sportief R-model! Deze Arteon Shooting Brake wel. Waardoor de fraai gelijnde pennenstreep mag beschikken over 320 pk en 420 Nm uit een 2.0-liter viercilinder turbobenzine. Koppel dat aan een 7-trapsautomaat met dubbele koppeling en vierwielaandrijving en je hebt een potent baasje op de oprit. Daarenboven ziet deze Arteon Shooting Brake R er met zijn vier stevige einddempers extreem bruut uit. Subjectief, we weten het. Maar draait het bij deze modellen niet om subjectiviteit?
Naast de R is er ook nog plaats voor de eHybrid, de keuze voor de bewuste rijder. Zowel op vlak van ecologie als fiscale optimalisatie. Die Arteon SB eHybrid beschikt over een 1.4-liter turbobenzine met 156 pk en een elektromotor van 115 pk. Samen goed voor 218 pk en dankzij de accu van 13 kWh een theoretische elektrische range van 50 à 60 kilometer. Naast de R en eHybrid schuift VW ook nog een rits klassieke motoren naar voren. Van diesel tot benzine.
Zeg die bestelde crossover maar vlug af, deze Arteon Shooting Brake is wat je nodig hebt!
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen