Audi schuift al sinds de jaren 90 sportieve S-modellen naar voren. Met de komst van de e-tron S toont het merk dat het niet zinnens is elektrische modellen links te laten liggen. Het resultaat? Een e-tron met 500 pk en 973 koppel. Net wat straffer dan een diesel SQ5.
Enkele van de heerlijkste modellen die Audi ooit creëerde kan je onder de S-badge vinden. Denk maar aan de eerste generatie S5, de door petjesdragers geliefde S3 en de zwaar onderschatte S1. Met de komt van steeds meer elektromodellen bij het merk met de vier ringen was het nog maar de vraag of er een toekomst was voor S. Ja, zo blijkt. Want ook de e-tron kan je voortaan krijgen als S. Die heet niet Se-tron, wel e-tron S.
Gortig veel koppel
Het spreekt voor zich dat deze uitvoering van de e-tron niet plots een V6 diesel onder de kap krijgt. Nee, ook in de e-tron S is de aandrijving volledig elektrisch. Met dank aan maar liefst 3 elektromotoren. Twee op de achteras en eentje op de vooras. Die zijn goed voor een maximaal systeemvermogen van net geen 500 pk (370 kW) en 973 Nm aan instant elektrokoppel. Met die cijfers weet de e-tron S in 4.5 seconden de honderd aan te tikken. Daarmee is de S een mooie 2 seconden sneller dan de reguliere e-tron 55. De topsnelheid, die piekt op 210 km/u. De accu van 86 kWh (netto) moet je maximaal zo'n 365 kilometer ver brengen.
Vanaf dit punt hadden we het graag gehad over het sportiever bumperwerk rondom en de vier einddempers achteraan... maar dit is een EV. Dus stroomlijn primeert. Desalniettemin maakt Audi de e-tron S zo maar even 5 centimeter breder door dikkere wielbogen te installeren. Zeker de e-tron Sportback krijgt daardoor een indrukwekkend voorkomen. Of de wereld nood heeft aan een sport-EV-SUV met een basisprijs van ten minste 97.100 euro is een andere discussie natuurlijk. Wij kijken stiekem harder uit naar een elektrische A3 Sportback. Maar wie zijn wij?
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen