Mitsubishi drukt de pauzeknop in voor de lancering van nieuwe modellen in Europa. De Japanse constructeur wil zich eerst op belangrijkere markten concentreren. De verkoop van de bestaande modellen blijft wel nog gewoon doorgaan.
De Japanse constructeur Mitsubishi “bevriest” de introductie van nieuwe modellen op de Europese markt. Dat laat het merk vandaag in een korte mededeling weten. Concreet gaat het onder meer om de facelift en plug-inhybridevariant van de Eclipse Cross en de nieuwe Outlander PHEV. Mitsubishi wil zich de komende drie jaar liever richten op de Aziatische markt, met Afrika, Oceanië en Zuid-Amerika in het kielzog.
De coronacrisis is niet de enige reden voor die beslissing, zo klinkt het bij de Japanners. De steeds strengere uitstootnormen op het Oude Continent vragen een flinke hap uit het investeringsbudget. Tel daarbij een evoluerende wisselkoers en een verlieslatend 2019 en het klinkt aannemelijker dat Mitsubishi zijn yens liever in zijn kernmarkt investeert.
Klanten mogen gerust zijn
Voor de bestaande modellen verandert er niets: die verkoop gaat gewoon door. Klanten kunnen dus nog steeds bij Mitsubishi terecht voor een nieuwe auto, of voor garantie, onderhoud of wisselstukken. Dat bevestigt ook Ann Wittemans, woordvoerder van Beherman Motors, dat de invoer van Mitsubishi in België voor zijn rekening neemt.
Of de beslissing van Mitsubishi kadert in de grotere strategie van de alliantie met Renault en Nissan en dus op langere termijn gevolgen heeft, is nog niet duidelijk. “Daarvoor is het ook nog te vroeg”, zegt Wittemans. “Wij hebben kennis genomen van de beslissing en wachten nu op meer informatie.” Volgens die strategie zou elke alliantiepartner een grotere regio voor zijn rekening nemen en daar als voortrekker fungeren. Voor Europa zou dat Renault zijn.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen