Had je vanmorgen de gelekte plaatjes op je bord, dan krijg je nu de officiële beelden van de eerste volledig elektrische Skoda. Hier is de Enyaq iV!
Skoda is het tweede merk van de VAG-group dat gebruik maakt van het modulaire elektrische MEB-platform. Eerder was het de Volkswagen ID.3 die met de primeur ging lopen. Daar houdt de vergelijking zowat op, want met zijn 4,65 meter lengte speelt de Enyaq iV in een andere categorie. Hij is ook 1,87 meter breed en ,162 meter hoog. De wielbasis van de elektrische Tsjech meet 2,77 meter. Met die afmetingen is hij even ruim als de Kodiaq en biedt hij 585 liter laadruimte.
Concept-genen
Ook uiterlijk zou je hem met een Kodiaq kunnen vergelijken, al stamt de Enyaq iV eigenlijk af van de Vision iV Concept uit 2019. Daarvan neemt hij de grote smoel over, die je wel eens kan doen denken aan een BMW vanwege het grote radiatorrooster. Al is dat radiatorrooster maar schijn want de grille is volledig dichtgewerkt, en niet meer dan dat. In de duurdere versies zit er trouwens LED-verlichting achter, waarbij 130 LEDs de verticale strips verlichten.
De achterzijde van de Enyaq iV doet erg massief aan en als je de achterzijde van een Kodiaq verwacht, word je teleurgesteld. De lampen refereren er wel naar maar het geheel is volledig anders. Dat komt omdat de nummerplaat uistparing op deze Enyaq iV een stuk lager gepositioneerd wordt. Ook het ontbreken van een uitlaatpijp laat de bumper er erg vol en massief uitzien.
clean interieur
In het bijna symmetrisch uitgelijnde dashboard is er een 10 of zelfs 13 inch infotainmentscherm aanwezig. Ook een digitale instrumentencluster siert het dashboard, je zou niks anders verwachten op zo'n technologie-auto. Het resultaat is een minimalistisch ontwerp waar ook Skoda's tweespakige stuur een plekje in vindt.
vijf vermogensversies
Ook al heb je een elektrische Skoda voor je neus, dat wil niet zeggen dat er geen varianten mogelijk zijn. Zo hebben ze een basis-50 versie - ja, ook bij Skoda zijn ze op cijfers aan het overschakelen als het om versieaanduidingen gaat - met een 55 kWh sterk lithium-ion accupakket. Daarmee krijg je 146 pk en 220 Nm. In 11,4 seconden rij je naar de 100 km/u, de top ligt op 160 km/u. Met deze versie rijd je 340 km ver op één acculading, volgens de WLTP-meting.
Met de Enyaq iV 60 heb je 62 kWh in je accu zitten. 179 pk en 310 Nm zijn je deel, waarbij je in 8,7 seconden van 0 tot 100 km/u rijdt. De actieradius is uitgebreid naar 390 km. Voor de '80'-versie stijgen de cijfers naar 82 kWh voor de accu, 204 pk en 310 Nm, waardoor je in 8,5 seconden van 0 naar 100 rijdt. Niet zo heel veel verschil met de 60-versie dus. Het verschil zit 'm namelijk in de radius; de '80' rijdt 510 kilometer ver.
De op één na hoogste versie is de 80x, voor zien van een 82 kWh accu. Die "x" staat voor de vierwielaandrijving die gecreëerd wordt door het toepassen van twee elektromotoren. Daardoor krijgt de Enyaq iV 265 pk en 425 Nm. In 6,9 seconden ben je van 0 naar 100, terwijl je radius op 460 km blijft steken.
Helemaal bovenaan vind je de RS-versie, met 306 pk en 460 Nm. Ook deze versie maakt gebruik van twee elektromotoren voor de vierwielaandrijving. In 6,2 seconden duw je je elektroSkoda naar de 100 km/u, als topsnelheid laat hij 180 km/u optekenen. Met deze RS rij je in het beste geval 460 km ver zonder bijladen.
Wat het opladen van de accu's betreft, laat Skoda enkel weten dat de 82 kWh-accu in 38 minuten van 5 naar 80 procent kan. Met een 11 kW lader zou het tussen de 6 en 8 uur duren voordat de batterij volledig opgeladen is.
Skoda zal de Enyaq iV in het najaar beginnen bouwen in hun fabriek in thuisbasis Mladá Boleslav. Als lanceringsversie hebben ze de Founders Edition klaarstaan. Deze versie zal in 1.895 exemplaren gebouwd worden, ter ere van het 125-jarig bestaan van Skoda.
De prijzen van de Enyaq iV zijn bekend. Je vindt ze hier.
tour de france
Als je de Skoda Enyaq iV al snel aan het werk wil zien, dan kan je afstemmen op de Tour de France, waar de wagen als kopwagen Tour-directeur Christian Prudhomme zal vervoeren.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen