Na een hele hoop teasers haalt Mercedes het doek van de S-Klasse. De topklasse limousine evolueert aan de buitenzijde discreet maar binnenin wacht er alweer een kleine revolutie.
Aan de buitenzijde zal de Mercedes S-Klasse geen potten breken. Het vloeiende design van de vorige generatie wordt verdergezet en het blijft allemaal klassevol en chique aan doen. Koplampen en achterlichten leggen de link naar de andere modellen van het merk. De verzonken deurgrepen zijn dan weer wel nieuw, een gimmick dat ze van de Amerikanen hebben overgenomen. Het is ook het enige echt opvallende item aan de buitenzijde.
De S-Klasse is gegroeid met 5,4 centimeter in de lengte, waarvan de wielbasis 3,4 centimeter extra krijgt. De bagageruimte groeide met 20 liter tot 550 liter. Om ervoor te zorgen dat je in smalle straten toch zonder schade de bocht kan maken sturen de achterwielen mee, tot 10 graden. Dat zorgt ervoor dat de draaicirkel met bijna 2 meter verkleint.
technologiewonder
Het echte nieuws zit aan de binnenzijde. Daar opent zich een wereld vol nieuwe technologieën. De nieuwe S-Klasse betekent ook de introductie van de nieuwste generatie van Mercedes MBUX infotainment systeem. Op een 12,8 inch OLED-display met haptische feedback kan je je verschillende functies instellen. Waar je vroeger op de bestuurdersplek moest zitten om je 'Hey Mercedes'-commando's degelijk uitgevoerd te krijgen, kan je dat nu vanop elke plek. Dat gaan je kinderen leuk vinden.
Het scherm van de MBUX is niet het enige scherm, Mercedes voorziet ook een 12,8 inch scherm voor de instrumentencluster, waarbij je optioneel voor een 3D-modus kan kiezen. Zonder dat gekke brilletje dat je je herinnert uit je jeugd. Twee camera's zoeken de exacte positie van je ogen en stellen daar het 3D effect op in. Stevig, toch?
Daarbovenop krijg je nog een Head-Up Display die je van alle nodige info voorziet. Verder in het interieur wordt het aantal LED'jes van de sfeerverlichting opgetrokken van 40 naar 250. Het draagt ook bij aan de veiligheid, door mee te werken met de verschillende veiligheidshulpen. Wanneer de Active Blind Spot Assist in werking schiet, zal er bijvoorbeeld een rode animatie doorheen gaan. Aan luxe wordt ook gedacht, zo zijn de hoofdsteunen achteraan optioneel verwarmbaar.
3 voor autonomie
Mercedes zet ook een stap vooruit in het autonoom rijden. Level 3 is geactiveerd, dat wil zeggen dat de Drive Pilot zelfs in druk verkeer de wagen tot 60 km/u autonoom kan besturen. Mercedes laat wel weten dat de bestuurder nog altijd aanwezig moet zijn om de controle weer over te nemen als het mis zou gaan lopen.
De nieuwe S-Klasse krijgt een reeks zes- en achtcilinders die stuk voor stuk een elektromotor als steun krijgen, mild hybrids dus. Het gaat om de drieliter benzine in de S 450 4Matic (367 pk) en de S 500 4Matic (435 pk). De diesel vind je in de S 350 d (286 pk) en de S 400 4Matic (330 pk). Ook komt er later nog een V8 met milde hybride en een S580e plug-in hybride met een kleine 100 kilometer radius. De overige V8'en zouden enkel bestemd zijn voor de Amerikaanse markt, al komt Mercedes-AMG nog met wat overpotente afgeleiden voor deze nieuwe S-Klasse.
De eerste Mercedes S-Klasses van de nieuwste generatie zweven bij de dealers binnen tegen eind dit jaar. De bestelboeken zijn nu al opengegaan, dus waar wacht je nog op?
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen