Autonieuws: Officieel

Officieel: BMW 128ti is Golf GTI-concurrent (2020)

BMW heeft het doek gehaald van een nieuwe *hot hatch*-variant van zijn 1 Reeks. In één ruk door haalde München een oude benaming van onder het stof: de “ti” is terug van weggeweest.

Het lijkt alsof BMW wat goed te maken heeft tegenover de puristen die het verdwijnen van de achterwielaandrijving op de nieuwe 1 Reeks betreuren. Want München rijdt het gat tussen de M135i xDrive en de rest van het 1 Reeks-gamma dicht met een nieuwe sportieve variant: de 128ti.

Image
BMW 128ti 2020

Kun je de M135i xDrive wat beschouwen als een concurrent voor de Volkswagen Golf R, dan richt deze 128ti zijn pijlen op de Golf GTI. Net als de R en GTI delen ook de M135i en 128ti hetzelfde motorblok: het gaat om de 2.0-viercilinder turbobenzine, die in dit geval 265 pk produceert. Het blok is ook goed voor 400 Nm, en stuurt zijn vermogen via een achttrapsautomaat naar de voorwielen. 0-100 km/u duurt daardoor 6,1 seconden, de topsnelheid is begrensd op 250 km/u.

Nog van de M135i neemt deze nieuwe 128ti de stevigere antirolstangen en het sperdifferentieel tussen de voorwielen over, terwijl de 10 millimeter lagere M Sport-ophanging en de stuurafstelling speciaal voor deze nieuwe voorwielaandrijver aangepast werden. M Sport-remmen en 18-duimsvelgen maken het lijstje van chassisspecificaties compleet. Andere 18-duimers en 19-duimers zijn een optie.

Image
BMW 128ti 2020

Visueel herken je deze 128ti aan zijn M Sport-bumpers die rode accenten krijgen. Ook de zijschorten en logo’s op de flanken zijn in het rood uitgevoerd. Ook in het interieur duiken de rode accenten op, onder meer op de achterkant van de sportzetels, de centrale armsteun enzovoort. Wie de rode accenten te druk vindt, kan ze ook gewoon achterwege laten.

De BMW 128ti, die zo’n 80 kilogram minder weegt dan de M135i xDrive, krijgt bij ons een prijskaartje mee van 43.250 euro.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen