Het is ondertussen alweer 5 jaar geleden dat de Abarth 595 een facelift kreeg (RIJTEST). Waardoor Fiat het een goed idee vond om de kleine pretraket voor 2021 enkele subtiele veranderingen mee te geven. Verwacht geen mechanische verrassingen, de update spitst zich vooral toe op visuele kenmerken.
Lancia Delta Integrale
Bij Fiat vonden ze het namelijk tijd om enkele iconen van de groep te eren. Daardoor kan je de 595 Competizione voortaan naar wens uitrusten in Blu Rally, een matblauwe kleur die voor het eerst werd gebruikt op de 131 Abarth rallyauto uit de jaren 70. De nieuwe 17-duimsvelgen, die knipogen dan weer naar de exemplaren die je op de Lancia Delta Rally Integrale kreeg in de jaren 90. Een knipoog die wij trouwens niet meteen zien na een korte google-sessie.
Het interieur schermt dan weer met desgewenst nieuwe lederen stoeltjes én een dashboard van Alcantara. De Sport-knop die is dan weer verdwenen om plaats te maken voor "Scorpion Mode". Dezelfde functie (meer koppel, snellere gasrespons,...) ander logo en benaming. Apple Carplay en Android Auto zijn tenslotte standaard, een nieuw opstart- en stopscherm krijg je er gratis bij.
1.4T deelt de klappen uit
Voorin de opgefriste Abarth 595 blijft het gekende blok liggen. Het gaat dan om een 1.4-liter viercilinder turbobenzine die 145 pk genereert in de Abarth 595, 165 pk in de Abarth 595 Turismo en 180 pk in de Abarth 595 Competizione en Esseesse. Die twee laatste versies krijgen trouwens standaard een mechanische sper, Koni FSD-dempers en Brembo's met vaste aluminium remklauwen.
Schakelen doe je nog steeds met een manuele 5-bak óf een gerobotiseerde handbak met schakelpaddles. De 2021-versie is per direct bestelbaar. De vanafprijs bedraagt 19.990 euro.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen