Autonieuws: Officieel

Euro NCAP buist Dacia Sandero, Dacia nuanceert

Euro NCAP heeft de [nieuwe generatie Sandero](https://autofans.be/rijtesten/hatchback/46505-rij-impressie-dacia-sandero-en-sandero-stepway-2020) aan een veiligheidstest onderworpen en de budget-hatchback *amper* 2 sterren op 5 gegeven. Het Roemeense Dacia nuanceert echter de cijfers. Is de nieuwe Sandero nu veilig of niet?

Ze zijn fel gegeerd, de Euro NCAP-sterren. Liefst nog 5 op een rij, want daarmee toon je als auto dat je momenteel hét beste op vlak van veiligheid naar voren kan schuiven. Het merendeel van auto's haalt dan ook die 5 sterren, al zijn er soms auto's die markante scores weten te behalen. Laatste in rij is de nieuwe generatie Dacia Sandero. Met amper 2 sterren op 5 moeten we in principe van een dikke buis spreken op het veiligheidsexamen. Al zijn Dacia - en wij - snel om te nuanceren.

Digitalisering

Het Europese veiligheidsorgaan implementeert namelijk steeds vaker elektronische veiligheidsnufjes in de quotering. Denk dan aan onder andere een adaptieve cruisecontrole, actieve rijstrookassistent en automatische noodrem. Zaken die je als klant verwacht op een fraai uitgedoste Audi, niet meteen op een budgetauto. Hoewel de Sandero kan beschikken over een dodehoekwaarschuwing en een automatische noodrem (verplicht in Europa op elke nieuwe auto trouwens), scoort de Roemeen door het ontbreken van andere dure veiligheidsnufjes amper 2 sterren op 5 voor "Safety Assists".

Image
Dacia Sandero Euro NCAP

Ga je echter ruimer kijken, dan scoort de nieuwe Sandero 4 op 5 voor inzittenden (zowel voor kinderen als volwassenen) en een 3 op 5 voor de bescherming van zwakke weggebruikers bij een aanrijding. Is de Dacia Sandero dus een veilige auto? JA... al zeker als je gaat vergelijken met auto's van enkele jaren terug én als je niet hopeloos vertrouwt op elektronica om je rit in goede banen te leiden. En iets zegt ons dat de gemiddelde Dacia-rijder allerminst bezig is met autopilot en een file-assistent. De Sandero is trouwens niet de eerste auto die genadeloos hard wordt afgestraft door het ontbreken van dure camera's en radars op de carrosserie. Ook de Suzuki Jimny wist in 2018 amper 3 op 5 te behalen.

Onze rijtest met de nieuwe Dacia Sandero lees je trouwens HIER!

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen