Waarom de 3 Euro NCAP-sterren van de Suzuki Jimny lariekoek zijn

suzuki jimny euro ncap

Versta ons niet verkeerd, de Euro NCAP is een belangrijk orgaan in de automobiel. Alleen wordt de lat tegenwoordig zo hoog gelegd door te focussen op digitale snufjes dat oer-auto's zoals de Jimny geen goed rapport meer voor kunnen leggen. Vliegt de nieuwe Jimny dan in een vuurbal uit elkaar als je een paaltje tikt? Natuurlijk niet.

Veiligheid is belangrijk, zonder twijfel. En de Euro NCAP zet zich al decennia in om te waken over de veiligheid van een auto. Door te focussen op de resultaten van een proefbotsing. Hoe wel gaat een ongeluk de inzittenden af en - even belangrijk - hoe veel schade kent de aangereden zwakke weggebruiker. Het zijn parameters die een eerlijk verhaal schetsen. Vliegt het stuur bij een crash door de voorstoel, dan kan je gerust stellen dat een auto niet veilig is.

Alleen focust de Euro NCAP tegenwoordig ook op veiligheidsnufjes die aan boord zijn. Hoe meer van die rakkers je hebt, des te beter je score. Het pusht automakers om veiligheidsnufjes te installeren op elke auto. Doe je dat niet, dan krijg je een slechte score. Laatste in rij is de Suzuki Jimny.

3 Sterren

Die Jimny werd een tijdje terug tegen de muur gezwierd en kwam terug met 3 op 5. Geslaagd maar niet met heel veel marge. Straf, dat een nieuwe auto zo laag scoort, toch? Wel, niet helemaal. Want ga je dieper in op de scores, dan zie je waar het probleem bij de Jimny ligt; de snufjes. Zo heeft de Jimny een passieve rijstrookassistent die met een signaal aanduidt als je van de rijbaan afwijkt.

suzuki jimny euro ncap

Da's toch goed, zou je denken? Wel, omdat het systeem niet automatisch dwaze stuuracties van de chauffeur tegen houdt scoort dat maar een 0,3 op 4 op het onderdeel "Lane Support-systeem". Geen grap. Geen adaptieve cruisecontrole maar wel een gewone cruisecontrole? Dan krijg je maar een 1,3 op 3 voor het onderdeel "Speed Assist". Geen Isofix vooraan? Sja, dan kunnen we maximaal een 6 op 13 geven.

Een vraagje echter; hoeveel van die snufjes heb jij in je huidige auto? Juist, dat dachten we ook al. Je weet dus ook wat je koopt met een Suzuki Jimny, een capabele koekendoos op wielen en voor zo'n koekendoos te zijn kan 'ie best knappe cijfers voor leggen. Kijk zelf maar even naar zijn rapport...

Laatst gepubliceerd

Reacties (8)

Plaats een reactie
John 22:40
afbeelding van John

Ze hadden beter hun puntentelling behouden zoals het was, maar bvb wel extra sterren uitdelen voor die veiligheidssnufjes. Op die manier weet je 5 sterren is prima, is het meer dan komt dat door extra's , is het minder dan scheelt er iets aan het basispakket.

JRE 10:05
afbeelding van JRE

Remmen, banden, wegligging, ... vormen ook geen onderdeel van EuroNCAP. Botsingen vermijden schijnt ook goed te werken in realiteit!

MilleMiglia 20:28
afbeelding van MilleMiglia

Dit lijkt mij inderdaad de enige eerlijke weergave. Hoe zit het eigenlijk als,de snufjes beschikbaar zijn, maar enkel als optie? Worden deze dan meegeteld of niet?

Yvesw 22:13
afbeelding van Yvesw

Dan bieden ze twee resultaten aan. 1 voor de "standaardwagen" en 1 voor de versie met alle veiligheidsnufjes. ;-)

Arkadiusz 23:51
afbeelding van Arkadiusz

Geen tientalen super punten ,sterren en nieuwste uitrustingen een denkende hoofd achter stuur kan vervangen.....VW scoort beter maar in laatste tijd bleekt ook dat dat meer giftig dan de fabricant beloofd zijn... iedereen kan kopen wat wil...als op dit soort wagens het gaat mogen we tientalen filmpje met crash op offroad met dikke Jeep's , Land Rovers enz auro's zien....een man die kan denken achter stuur onwisselbaar is . Punt uit.

andre123 07:56
afbeelding van andre123

koopt er eigelijk nog wel iemand een wagen met in het achterhoofd ik wil minstens.....sterren?
de 3 sterren van nu zijn er 10 van over 15 jaaR.
wie voelt zich perse onveilig in een wagen van 10 a 15 j oud?
minstens een beetje overroepen dus

Willem 16:21
afbeelding van Willem

Jullie worden kennelijk goed betaald door de pr-afdeling van Suzuki...
Bij de frontale overlap crashtest was er onvoldoende druk in de airbag van de bestuurder om te voorkomen dat het hoofd contact kon maken met het stuurwiel. Daarnaast verplaatste het stuurwiel zich waardoor de score voor de borst werd beoordeeld als matig. Het passagierscompartiment werd uitgebreid vervormd bij de frontale overlap test, vooral rond het deurkozijn.
In de frontale crashtest werd op basis van dummymetingen de bescherming van de borst van zowel de bestuurder als de achterpassagier beoordeeld als marginaal. Uit een analyse van de voorstoelen en hoofdsteunen bleek tevens dat deze slechts marginale bescherming bieden tegen whiplash bij een aanrijding van achteren.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws