Autonieuws: Officieel

Officieel: Audi Q4 E-Tron en Q4 Sportback E-Tron, twee vliegen in één klap (2021)

Audi wil zijn E-Tron-gamma iets toegankelijker maken en introduceert niet één maar twee nieuwe modellen. De Q4 E-Tron debuteert immers ook meteen als Q4 Sportback E-Tron. Die twee nieuwkomers vormen vanaf nu het toegangsticket tot het elektrische gamma van Ingolstadt.

Is de E-Tron de pionier en de E-Tron GT de halo car, dan moeten deze nieuwe Q4 E-Tron en Q4 Sportback E-Tron de gammaverbreders worden. Audi beschouwt ze namelijk als de instapversies voor het elektrische gamma uit Ingolstadt. Ze staan bijvoorbeeld niet op een omgebouwd MLB-platform (E-Tron en E-Tron Sportback) of op de fundamenten van de Porsche Taycan (E-Tron GT), maar op het MEB-platform. Inderdaad, de basis van de Volkswagen ID.3 en ID.4 en de Skoda Enyaq.

Image
Audi Q4 E-Tron 2021

Alles voor de stroomlijn

Met 2,76 meter levert dat een iets langere wielbasis op dan in de VW-producten. De wielen staan dus ver in de hoeken, en met 4,59 meter leunen ze qua lengte eerder aan bij een Audi Q5 dan een Q3. Visueel nemen ze dan weer de stijl over die de respectievelijke conceptversies uit 2019 en 2020 aankondigden. Vooraan kun je optioneel kiezen voor matrix-ledkoplampen waarbij je in het MMI uit vier verschillende lichtsignaturen kunt kiezen. Achteraan worden de lichten geheel volgens de mode door een ledstrook met elkaar verbonden.

De Sportback heeft met zijn schuiner aflopende daklijn en strategisch iets hoger geplaatste kofferspoiler een betere luchtweerstandscoëfficiënt dan de gewone Q4 E-Tron: 0,26 tegenover 0,28. De digitale spiegelcamera’s heeft deze Q4 E-Tron niet: Audi overwoog het wel, maar de officiële verklaring luidt dat klanten in dit segment minder bereid zijn om de meerprijs ervan op tafel te leggen. Tussen de regels laten de Duitsers verstaan dat de camera’s minder populair zijn dan gehoopt.

Image
Audi Q4 Sportback E-Tron 2021

Augmented reality

Binnenin primeert door de grote wielbasis en de afwezigheid van een middentunnel het ruimtegevoel, zowel vooraan als op de achterbank. Op het dashboard duikt voor het eerst een nieuwe generatie van Audi-stuurwielen op, zeshoekig van vorm en met touchbediening zoals we die bij Volkswagen al kennen in plaats van klassieke knoppen. De keuzehendel voor de versnellingsbak staat niet meer op een traditionele middenconsole, de airco bedien je met klassieke knoppen (hoera!) en het infotainmentsysteem zit achter een touchscreen van maximaal 11,6 duim.

Opmerkelijk is het head-updisplay met augmented reality, eerder al gezien bij Mercedes maar wel een primeur voor Audi. Ingolstadt slaat trouwens voor het eerst de handen in elkaar met audioproducent Sonos voor de geluidsinstallatie. De koffer is met de achterbank rechtop iets ruimer in de Sportback, maar met de achterbank neer doet de gewone Q4 E-Tron beter: 535 tot 1.460 liter voor de Sportback, 520 tot 1.490 liter voor de gewone versie.

Image
Audi Q4 Sportback E-Tron 2021

Tot 520 kilometer rijbereik

Het belangrijkste gedeelte is natuurlijk de batterij en het rijbereik. De Q4 E-Tron en Q4 Sportback E-Tron zijn er in drie versies: als 35 E-Tron (170 pk (125 kW), 52 kWh nettocapaciteit), 40 E-Tron (204 pk (150 kW), 77 kWh nettocapaciteit) en 50 E-Tron Quattro (299 pk (220 kW), 77 kWh nettocapaciteit). De 35 en 40 E-Tron hebben een elektromotor op de achterwielen, de 50 E-Tron Quattro voegt er nog eentje toe op de voorwielen.

Met volle batterij geraakt de Q4 35 E-Tron 341 kilometer ver, de Q4 40 E-Tron 520 kilometer en de Q4 50 E-Tron Quattro 488 kilometer. De Sportback-versie doet telkens een negental kilometer beter. De basisversie kan snelladen aan 100 kW, de andere versies aan 125 kW. Aan een gewone lader gebeurt dat aan respectievelijk 7,4 kW en 11 kW.

Image
Audi Q4 E-Tron 2021

Prijshoofdstuk

Komen we tot slot bij het hoofdstuk prijzen, dan begint de Audi Q4 35 E-Tron aan 41.990 euro. De 40 E-Tron kost je 48.500 euro, de 50 E-Tron Quattro 56.350 euro, al krijgt die bij ons al meteen een S Line-uitvoering mee. Voor de Sportback betaal je telkens zo’n 2.000 euro meer. Om die te bestellen moet je nog even wachten tot midden juni, de gewone Q4 E-Tron is vanaf volgende week te bestellen.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen