Autonieuws: Officieel

Officieel: Volkswagen Multivan gaat aan de stekker (2021)

Volkswagen herschikt zijn busjes. Werden de Transporter en Multivan vroeger bijna in één adem genoemd, dan is die laatste nu aan vernieuwing toe. De Multivan werd dus grondig aangepakt, met nieuw platform en voor het eerst een plug-inhybride.

Toegegeven, als het om de Bulli gaat, moet je er soms de aandacht bij houden. Maar tegen volgend jaar wil Volkswagen daar klaardere wijn in geschonken hebben. De Transporter blijft nog steeds bedoeld voor commerciële bedrijfsvoertuigen en voor de kampeerversie California. De gezinsversie Multivan wordt daar nu iets van losgeweekt: die is aan generatie T7 toe, terwijl de Transporter nog even als T6.1 door het leven blijft gaan. In 2022 moet daar dan nog de volledig elektrische ID.BUZZ bij komen.

Image
Volkswagen Multivan 2021

Met stekker

De Multivan switcht bij zijn generatiewissel naar het moduleerbare MQB-platform, en dat levert hem een hele hoop voordelen op. Nieuwe rijhulp en nieuw infotainment bijvoorbeeld, waardoor de Multivan aansluit bij wat de huidige Golf bijvoorbeeld aanbiedt. Maar hét bijkomende voorbeeld is een ‘eHybrid’. Die aandrijflijn gebruikt de bekende 1.4 TSI van 150 pk in combinatie met een elektromotor van 85 kW (116 pk). Het gecombineerde vermogen? 218 pk. De lithium-ionbatterij van 13 kWh moet een volledig elektrisch rijbereik van om en bij 50 kilometer opleveren.

De rest van het motoraanbod bestaat voorlopig uit een 1.5 TSI van 136 pk en een 2.0 TSI van 204 pk. Later komt daar nog een TDI-dieselversie bij. Schakelen doet deze nieuwe Multivan altijd met een DSG-versnellingsbak: met zes verzetten in de hybride, en met zeven in de klassieke benzineversies.

Image
Volkswagen Multivan 2021

Twee lengtes

Qua afmetingen groeit deze T7-generatie in zowat alle richtingen, behalve in de hoogte. De nieuwe Multivan zal beschikbaar zijn in twee lengtes: 4,97 meter en 5,17 meter. Visueel heeft hij gretig geleend uit de recentste Volkswagen-stijlgids, met een ledstrook tussen de koplampen, dunne A-stijlen, achteraan opvallend horizontale lichtblokken en een volledig uitgespelde naam op de achterklep. De schuifdeuren en achterklep zijn optioneel allemaal te openen met wat gezwaai van je voet.

Binnenin heeft de Multivan ook netjes de stijlgids gevolgd: het dashboard krijg tegenwoordig standaard een digitaal instrumentenpaneel, touchbediening voor alle mogelijke dashboardfuncties, enzovoort. Denk ‘nieuwe Golf’ en je weet wat we bedoelen. Een klassieke middenconsole heeft de Multivan nog steeds niet, maar Volkswagen introduceert wel een op rails verschuifbaar exemplaar dat op de tweede en derde zitrij als uitklaptafeltje kan dienen.

Image
Volkswagen Multivan 2021

Ruimte, ruimte, ruimte

De zitplaatsen achteraan zijn trouwens voortaan alleen nog afzonderlijke stoelen. Geen achterbank uit één stuk meer dus, maar wel exemplaren die Volkswagen tot 25 procent lichter heeft gemaakt om ze makkelijker te verwijderen. De passagiers kunnen optioneel nog profiteren van een glazen panoramadak. Met alle zetels op hun plek beschikt de basisversie over 469 liter aan bagageruimte. De lange versie doet het dan al met 763 liter. Haal je alle zetels op de tweede en derde rij weg, dan maak je tot het dak 3.672 liter vrij, of 4.005 liter in de lange versie. Stip je dan het panoramadak nog aan, dan neemt dat zelfs toe tot 4.053 liter.

Image
Volkswagen Multivan 2021

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen