Volgende week trekt Mercedes het doek van de nieuwe generatie SL. Die zal voor het eerst 100% in de catacomben van AMG zijn ontwikkeld. Wat dit wil zeggen voor de ultieme cabrio van Mercedes? We sommen het even voor je op!
Geen auto heeft zo'n imagowisseling doorlopen als de Mercedes SL. Want de coupé die in de jaren 50 op de markt werd gezet als een pure sportwagen (300SL), groeide doorheen de decennia door tot een lijvige comfortcabrio voor de rijken der aarde. Om maar te zeggen dat de laatste twee generaties de term "Sport Leicht" met een korreltje zout namen. Voor de nieuwe generatie die volgende week zal gelanceerd worden grijpt Mercedes terug naar haar sportieve verleden. Want zeg niet meer Mercedes SL, voortaan is het Mercedes-AMG SL. Jep, de jongens en meisjes uit Affalterbach kregen de eer om de nieuwe SL te ontwikkelen. Wat dit wil zeggen voor de mythische cabrio?
Bye bye, AMG GT/ GT Roadster en S-Klasse Coupe/Cabrio
De Mercedes-AMG SL krijgt alvast veel ruimte binnen het merk met de ster. Want op korte termijn vervangt hij maar liefst 4 (!) modellen van Mercedes. Het gaat dan over de S-Klasse Coupe en Cabrio die geen nieuwe generatie krijgt... maar ook over de Mercedes-AMG GT. Naar verluidt is de productie van de AMG GT Coupe en Roadster op zijn laatste benen aan het lopen. Dit na zeven jaar productie.
2+2
Hoewel Mercedes terug de streep van sportiviteit wil trekken, zal de volgend generatie SL geen tweezitter meer zijn. Nee, binnenkort mag je terug 2+2 zeggen. Dat die achterste passagiers best geen al te dikke benen hebben, dat spreekt voor zich. Nu goed, je kan dus volgend jaar met z'n vieren langs de cote d'azur flaneren.
Geen designrevolutie
We hebben volledige zwijgplicht maar we moeten er niet flauw over doen: Autofans heeft de nieuwe SL al even van dichtbij kunnen begluren. Waardoor we perfect weten hoe die er uit komt te zien. Gooi de vorige generatie in de blender met de Mercedes-AMG GT Roadster en Mercedes-AMG GT 4 Door en je krijgt een vrij helder beeld van de nieuwe SL. Ook het interieur heeft geen geheimen meer. Al heeft Mercedes die info zelf al wereldkundig gemaakt.
Met viercilinder?!
Hoewel Mercedes-AMG technische details nog onder doek houdt, spreekt het voor zich dat de SL staat op een aangepast onderstel van de Mercedes-AMG GT. Interessant is natuurlijk het motorenaanbod. Want denk je AMG, dan denk je vulgair grote motoren. Wel, dat is niet helemaal het geval bij de SL. Zo wordt aangenomen dat de plug-inaandrijving van de op til staande Mercedes-AMG C-Klasse ook naar deze SL komt. Het gaat dan over een viercilinder turbobenzine gekoppeld aan elektrokracht. Liever klassiek? Dan staat er uiteraard ook een SL 63 4MATIC+ in de orderboeken met 4-liter V8. Liever meer kracht? Dan spreken we over de 63 S E Performance plug-in die in de 4 Door goed is voor 843 pk en 1.470 Nm koppel.
Volgende week donderdag (20 oktober) trekt Mercedes het doek van de nieuwe generatie SL. Eentje om naar uit te kijken!
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen