Aan het intussen klassieke recept van de 86 heeft Toyota niets gewijzigd. Net als de GT86 – en zijn Japanse tweelingbroer Subaru BRZ – combineert deze nieuwe GR86 dus een atmosferische motor voorin met achterwielaandrijving en 2+2 zitplaatsen. Dat blok voorin is zelfs een doorontwikkeling van de atmosferische 2.0-boxermotor van de GT86.
Meer vermogen en koppel
Maar omdat die volgens sommige fans te weinig vermogen had, werd de boring vergroot en steeg de cilinderinhoud naar 2,4 liter. Het vermogen steeg ook, van 200 pk naar 234 pk (bij 7.000 tpm), net als het koppel. Voordien was dat 205 Nm, in de GR86 is dat 250 Nm (bij 3.700 tpm). De krachtsontplooiing moet dus vloeiender verlopen, de sprinttijd naar 100 km/u zakt een seconde: 6,3 seconden.
Het vermogen gaat nog steeds naar de achterwielen, via een manuele zesbak of een zestrapsautomaat. Toyota zegt het chassis lichter en stijver te hebben gemaakt: in totaal is de GR86 zo’n 50 procent stijver dan zijn voorganger. De gewichtsverdeling haalt een bijna ideale 53:47-verhouding. Het ophangingssysteem blijft ongewijzigd, maar de details werden gefinetuned. Tussen de achterwielen huist ook nu weer een Torsen-sper.
Voorjaar 2022
De GR86 werd met 4,27 meter een drietal centimeter langer. De hoogte is met een centimeter gezakt (1,31 meter), de wielbasis nam nipt toe (2.575 millimeter). De basisversie krijgt 17-duimers in combinatie met Michelin Primacy HP-rubber, de topversies staan op 18-duimers in combinatie met Michelin Pilot Sport 4-banden. De Toyota GR86 komt in het voorjaar van 2022 bij ons op de markt.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen