Mazda lanceert voor de Noord-Amerikaanse markt een nieuwe SUV. Die CX-50 mag je zien als het stoerdere broertje van de CX-5. Europese klanten zullen moeten wachten op grotere broer CX-60 die wel naar onze contreien komt.
De komenden maanden gaat Mazda een rist nieuwe modellen tevoorschijn toveren. Modellen die allemaal het CX-prefix zullen gebruiken. Specifiek gaat het over de CX-50, CX-60, CX-70, CX-80 en CX-90. De eerste van die familie is nu gelanceerd. Met de CX-50 starten de Japanners hun golf van vernieuwing in Noord-Amerika.
Ruige CX-5
Want meteen voor de goede orde: Mazda heeft geen plannen om de CX-50 in Europa aan de man te gaan brengen. Zonde, want de CX-50 mag je gerust zien als een CX-5 die zijn sierlijkheid inwisselt voor een schepje stoerheid. Uitgeklopte wielkasten, plastiek rondom die wielkasten en scherpere bumpers, het staat de CX-50 wel. Op het eerste gezicht zou je denken dat de CX-50 koetswerkpanelen gebruikt van de CX-5 maar dat is dus niet het geval.

Hetzelfde kan gezegd worden over het interieur, want ook daar krijgt de CX-50 zijn eigen aankleding. Mazda blijft vasthouden aan een minimalistische aanpak waardoor enkel de verticale ventilatieroosters in het oog springen.
Geen voorproefje
Hoewel initieel werd gedacht dat de CX-50 zou dienen als motorisch voorproefje voor de internationale markt, liepen we misschien wat te hard van stapel. Want hoewel Mazda aan de vooravond staat van een nieuw generatie zes-in-lijn-motoren en elektrificatie, schuift Mazda de CX-50 initieel naar voren met een vrij brave 2.5-liter viercilinder turbobenzine.

Volgend jaar zal Mazda de spotlight op Europa schijnen met de introductie van de CX-60 en CX-80. Beide wagens zullen op een nieuw achterwielaangedreven platform staan en in het geval van de CX-80 plaats kunnen bieden aan zeven inzittenden.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen