Northvolt kwam de voorbije maanden al vaker in het nieuws omdat het bedrijf zo’n veelbelovende speler is in de groeiende markt van de autobatterijen. Het opvallendste daaraan was steeds dat de Zweed het enige Europese bedrijf was dat zover stond met zijn ontwikkeling, tussen een concurrentie van vooral Aziatische giganten zoals CATL, LG Chem en Panasonic. Nu voegt Northvolt de daad bij het woord met zijn eerste accu, die in de late uurtjes van 28 december van de band rolde.
Door Europa, voor Europa
De batterijcel werd niet alleen geassembleerd in de Zweedse fabriek in Skelleftea, de technologie werd ook ontworpen en ontwikkeld in het Europese laboratorium van Northvolt. Zo wil de fabrikant een einde maken aan de afhankelijkheid van externe bedrijven die Europese automerken vandaag nog voelen. De fabriek waar de accu gemaakt werd is in opbouw sinds 2017 en moet binnenkort 60 gWh aan batterijcapaciteit per jaar produceren. Dat zou voldoende zijn om zo’n 1 miljoen EV’s van aandrijving te voorzien. De leveringen aan afnemers beginnen in de loop van 2022.
Die afnemers zijn trouwens niet de minste, want in zijn relatief korte carrière heeft Northvolt al heel wat grote namen weten te verleiden. Zo heeft BMW er alvast een monsterbestelling in de wachtrij staan, zal Volkswagen tegen 2030 zes accufabrieken bouwen samen met de Zweden en ontwikkelt Northvolt sinds kort ook accu’s in samenwerking met landgenoot Volvo. Binnenkort kunnen zij dus allemaal genieten van oer-Europese accupakketten.
Reacties
door Waxweazel
2 years agodoor Joram Van Acker
2 years agodoor Kwiepneus
2 years agoReactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen