Vergeet de M2, M4 of M8, de meest meesterlijke coupé die BMW op dit moment produceert is deze 3.0 CSL, een hommage aan weleer met een 560 pk sterke zes-in-lijn, handbak en achterwielaandrijving. Al gooit BMW toch wat roet in het eten...
BMW viert dit jaar 50 jaar M. Je weet wel, de race-afdeling van BMW die ervoor zorgde dat het Duitse merk één van de meest krachtige letters in autoland in haar bezit kreeg. Om het feestje compleet te maken krijgen we nu een gelimiteerd eerbetoon: de 3.0 CSL. Een moddervette knipoog naar de 3.0 CSL tourwagen uit de jaren 70.
Batmobile
De moderne interpretatie ziet er op z'n minst even imposant uit als die tourwagen die van 1975 tot 1979 elk kampioenschap won in het European Touring Car Championship. Met van de pot gerukte wielkastverbreders, een dubbele spoiler achterop en een minimalistisch interieur. Op z'n minst even opvallend is de unieke grille voorop deze 3.0 CSL. Die lijkt een tussenmaat te nemen tussen de relatief kleine exemplaren die je op M2 kan krijgen en de gigantische sleuven die je op de huidige M4 krijgt.
Visueel wordt de 3.0 CSL verder aangedikt met een periode correcte livrei die lustig strooit met de typische BMW M-kleuren. De gouden velgen en gele koplampen accentueren dan weer verder het design. Sierlijk durven we het eindproduct niet noemen... maar dat zijn racewagens natuurlijk nooit.
Krachtpaters
Voorin de 3.0 CSL kan er uiteraard maar één motor liggen; een zes-in-lijn. Het is namelijk met die motor dat BMW M naam en faam verwierf in het begin van haar carrière. Daarvoor nam BMW de 3-liter zes-in-lijn twinturbo die we van de M3 en M4 kennen. Het vermogen van dat blok werd opgepompt tot een straffe 560 pk. Het koppel, dat ligt met 550 Nm gek genoeg wel 100 Nm lager dan bij pakweg een M4 Competition. Al hoef je niet al te lang naar de oorzaak daarachter te zoeken...
Alle 50 exemplaren van de 3.0 CSL worden namelijk geleverd met een manuele zesbak. Een versnellingsbak die waarschijnlijk niet om kan met dik 650 Nm koppel. BMW countert alvast door het gewicht van deze 3.0 CSL naar beneden te brengen tegenover een M4. Met een gewicht van om en bij de 1.6 ton kan je natuurlijk nog steeds niet van een pluimpje spreken.
Hoewel een sportwagen gecreëerd door fans van het genre, zal BMW deze 3.0 CSL extreem gelimiteerd houden. De komende 3 maanden zal BMW amper 50 exemplaren gaan bouwen van deze gelimiteerde sportwagen. Waardoor de kans groot is dat hij vooral een geparkeerd verzamelobject wordt. Zonde, toch?
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen