Autonieuws: Officieel

Officieel: Ford Explorer is 100% elektrisch, deels Volkswagen (2023)

Ford is klaar met een kleiner broertje voor de Mustang Mach-e. Die elektrische Explorer krijgt een opvallend Amerikaans uiterlijk maar ging zijn mayonaise halen in Duitsland.

Nee, je kijkt hier niet naar de nieuwe generatie van de al in onze contreien verkochte Explorer plug-inhybride. Wel kijk je naar een gelijk genaamde volledig elektrische SUV die onder de Mustang Mach-e komt te staan en zijn basis deelt met de Volkswagen ID.4 en co. Inderdaad, best verwarrend. Laten we het echter simpel houden: vergeet die uit de kluiten gewassen Explorer met V6 en stekkerhulp, deze elektrische Explorer is Fords toekomstige verkoopstopper!

Check hier onze exclusieve sneak preview:

De Amerikaanse toer

Ford gaat zich de komende jaren herpositioneren in Europa. Zo wil het zijn Amerikaanse roots extra in de verf zetten. Daardoor moeten Europees getinte auto's zoals de Fiesta en Focus op de schop. In de plaats krijgen we SUV's, SUV's en SUV's. Deze Explorer is er zo eentje. En dan meteen ook een elektrische. Niet dat je het er visueel aan zou zien, want Ford doet weinig moeite om de druppelvorm te hanteren. Desalniettemin zal je opmerken dat de hoeken opvallend zacht zijn. Wat natuurlijk een positieve impact heeft op de stroomlijn. Dat, en het complete gebrek aan een open grille vooraan zijn natuurlijk grote weggevers.

Image
Ford Explorer EV 2023

Langs de flank van de net geen 4.5 meter lange SUV springt vooral de dynamische C-stijl in het oog. De zwarte A-stijl moet het gevoel geven dat de Explorer uitgerust is met het vizier van een racehelm. Een knipoog naar het feit dat Ford terug richting F1 trekt? Dat is dan misschien weer overdreven. De velgen zijn standaard 19-duim maar kunnen groeien tot forse exemplaren van 21 duim. In combinatie met de korte overhangen oogt de Explorer alvast als een échte elektrische auto. Achteraan houdt Ford het relatief klassiek: geen doorlopend achterlicht of overdreven designkenmerken, wel simpele en stoere lijnen.

Schuifbare tablet

Het is een publiek geheim dat Ford het MEB-platform van Volkswagen gebruikt voor deze Explorer. Waardoor het voordien niet duidelijk was hoeveel genen deze knaap zou gaan lenen van pakweg de Volkswagen ID.4 en Skoda Enyaq in het interieur. Nu kunnen we zeggen dat Ford een compleet eigen koers vaart. De centrale verticale tablet meet 15-duim in diameter en is meteen ook de deur van je private kluis. Jep, dat las je goed. Met een druk op de knop kan je het scherm naar beneden schuiven waardoor het opbergvak eronder wordt verborgen. Bij het vergrendelen van de wagen wordt dan ook het vak mechanisch vergrendelt. Ga je dit ooit gebruiken? Hoogstwaarschijnlijk niet. Is het een coole feature? Jep!

Image
Ford Explorer EV 2023

Over opbergvakjes gesproken, de middenconsole is niet zo maar een middenconsole. Nee, Ford spreekt hier over de MEGACONSOLE. Stoere taal om te zeggen dat je er een laptop in kwijt kan of enkele Amerikaanse bekers frisdrank. Met al dat opberg- en schermgeweld zouden we nog vergeten dat je ook kan zitten in de Explorer. Plaats is er voor vijf personen en aan beenruimte is er alvast geen gebrek. De koffer, die is met zijn volume van 450 liter tot 1.400 liter niet verlegen om wat bagage mee te nemen.

Tot 500 km

Hoe zit het nu met de specs van deze Ford Explorer? Wel, in de basis neemt hij dus het elektrische MEB-platform van de Volkswagen Group maar het lijkt nu al duidelijk dat Ford er zijn eigen powertrain over zwiert. Zo komt de Explorer in drie vermogens: 170 pk, 286 pk en 340 pk. Die eerste twee versies beschikken over een elektromotor op de achteras, de laatste versie over vierwielaandrijving (1 motor per as). Hoewel Ford nog met geen woord rept over de batterijen, mikt het op een range van zo'n 500 kilometer. Meer info zullen we echter pas de komende maanden krijgen van Ford. Beetje flauw, niet Blauwe Ovaal?

Image
Ford Explorer EV 2023

Hoe dan ook, deze Explorer is de reden waarom de Fiesta, Focus en Mondeo op pensioen werden gestuurd. Dat kan je redelijk letterlijk nemen. Zo zal deze Explorer gebouwd gaan worden in de Duitse fabriek die voordien de Fiesta in elkaar schroefde. Daarvoor investeerde Ford maar liefst 2 miljard dollar in die site. Waardoor het vrij duidelijk is dat Ford hoge verwachtingen heeft van deze Explorer.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen