Rijtest: Ford Explorer Plug-In Hybrid (2020)

Als je het over hybride auto's hebt, dan is Ford zelden het eerste merk dat in je opkomt. Toch hebben ze daar tegenwoordig ook een heus hybridegamma opgebouwd, waarvan deze Explorer de top vormt. Voor onze test verkenden we deze grote SUV wat grondiger.

Ford heeft de Explorer-benaming al zowat 30 jaar in het gamma zitten. Dat je dat niet wist, vergeven we je graag, want het model is vooral in Amerika aan de man gebracht, op dat handvol exemplaren van Corps Diplomatiques in ons land na dan. Je kan ze wel kennen van de Secret Services, of van de Police Interceptors uit verschillende Need for Speed-edities. Met de nieuwste generatie kan je zelf ook Need for Speed spelen (al doe je dat wat ons betreft best gewoon op je PlayStation), want Ford brengt hem naar Europa.

Dat doen ze niet omdat er in Europa zo'n grote vraag is naar overmaatse SUV's, ze doen dat omdat de Explorer een Hybrid-versie heeft die de CO2-uitstoot naar beneden kan halen. Je gelooft het niet, maar met zijn 71 g/km is de Explorer Hybrid op papier een van de schonere Fords op de markt, al vangt hij nog altijd naast de titel van "echt schone auto" in de fiscale indelingen, waar 50 g/km de grens is. Ford voert hem echter zo in om op een snelle en kostenefficiënte manier te ontsnappen aan de door Europa opgelegde boetes voor merken die de opgelegde normen niet halen.

kracht te over

Dat zorgt er dus voor dat er nu een Explorer Hybrid op de oprit staat. Die is voorzien van een dikke 3.0 V6-motor, die wordt bijgestaan door een elektromotor. Niet zomaar eentje, want gecombineerd leveren beide motoren zomaar even 457 pk en liefst 825 Nm op de vier wielen. Dat zorgt ervoor dat deze kolos aangenaam snel meekan in het verkeer en dat je zelfs geen moeite moet doen om als eerste weg te zijn aan het verkeerslicht.

Je zou het nochtans niet verwachten als je instapt in deze 5 meter lange en 2,4 ton zware kolos. Je kan trouwens met zeven personen comfortabel plaatsnemen. De laadcapaciteit bedraagt tussen de 330 en de 2.274 liter. Iedereen zit lekker hoog, al merk je dat die een Amerikaanse mid-size SUV is als je naast een BMW X5 staat en toch niet hoger dan diens chauffeur blijkt te zitten.

Ford plant een vertrouwd stuurwiel in de auto, en ook het SYNC2-infotainment is herkenbaar. Daarmee willen we niet zeggen dat het eenvoudig te bedienen is, want Ford maakt hier gebruik van een combinatie van fysieke druktoetsen en virtuele toetsen in het aanraakscherm. De radiozender wijzigen doe je zo pas na even zoeken en aftasten. Verder houdt deze Explorer het midden tussen de Amerikaanse en Europese afwerkingskwaliteit. Dat zou je anders verwachten van een auto met dit prijskaartje.

kleine hybride

De 457 pk krijg je in eerste instantie niet te voelen, want de Explorer rijdt je straat uit op elektrische energie. Zo kan de accu in theorie 40 kilometer ver rijden. Wij kwamen in totaal op 25 kilometer uit, wat eigenlijk peanuts is. Vanaf dan is de Explorer op zijn V6 aangewezen en stijgt het verbruik zienderogen. Een eindresultaat van 11 l/100 km is dan ook niet verrassend.

De Ford Explorer Hybrid weet zijn gewicht echter wel goed weg te steken tijdens het rijden. De 0-100 lukt hem in een goeie 6 seconden, de topsnelheid ligt op 230 km/u. Niet slecht voor een mastodont met de vorm van een baksteen en de hoogte van een klein huis. Ook op minder rechte wegen kwijt de Explorer zich van zijn taak, al is de demping daar wat hard. Het spreekt voor zich dat het wat moeilijker manoeuvreren is met dit formaat en dat je wat meer aan je stuur moet draaien om de wagen gekeerd te krijgen in een smalle straat.

De Ford staat in zijn outfit eigenlijk alleen op onze markt. Want hij mag dan wel 79.000 euro als basisprijs voor de ST-Line meekrijgen, opties vind je niet terug of je zou voor een ander kleurtje moeten kiezen. Wil je toch wat extra, dan kies je de Platinum-versie,die je 80.000 euro rond kost. Bij de concurrentie betaal je vlotjes 10 à 15.000 euro extra en al krijg je dan misschien wat minder plek, de afwerking is daar wel van een hoger niveau.

conclusie

Het is er goed aan te zien dat Ford met zijn zevenzits-Explorer geen verkooprecords zal halen op onze markt. De wagen is daarvoor iets te gulzig, te groot en voor diegenen die hem wel kunnen betalen niet goed genoeg afgewerkt. Jammer, want het is wel een fijne wagen om mee langsheen de gewestwegen te schrijden.

Specificaties

Motor

3.5 V6 + elektromotor

Vermogen

457pk

Koppel

825 Nm

Overbrenging

automaat, 9 versnellingen

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

2 466 kg

Topsnelheid

230 km/u

Prijs testwagen

€ 79 000.00

Prijs basismodel

€ 79 000.00

0 tot 100 km/u

6.00 sec

Gemiddeld testverbruik

11.00 L/100km

Min. kofferinhoud

330 L

Max. kofferinhoud

2 466 L

CO2-uitstoot

71 g/km

BIV

€ 52.00

Rijtaks

€ 585.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Edison 20:43
afbeelding van Edison

Dit toont nog eens aan hoe slecht de auto fiscaliteit in elkaar zit. Deze wagen is allesbehalve ecologisch en heeft dus enkel een groen schaamlapje aan. Schaf gewoon al die forfetaire taksen af en hef nog meer accijnzen op benzine. Zo worden de echte ecologische wagens beloond en vallen dit soort huichelaars door de mand...

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws