![Volkswagen ID.3 GTX 2024](https://autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/2024/Volkswagen/anderefotos/volkswagen_gtx_2024.jpg?itok=ToTYD2bz)
Volkswagen is een sportief labeltje armer, of toch bijna. De CEO van het merk laat namelijk uitschijnen dat de pas onthulde ID.3, ID.7 en ID. Buzz GTX’en de laatsten onder die noemer zullen zijn. Zo moet de GTX-naam gaan verdwijnen, al wil dat niet zeggen dat VW geen sportieve EV’s meer gaat maken.
Met het ‘GTI’-label gaf Volkswagen ooit het startschot van een reeks sportieve benzinemodellen, maar dat label bleef niet lang alleen. Zo kreeg het later gezelschap van ‘GTD’ voor dynamische diesels en zelfs ‘GTE’ voor potente plug-inhybrides, en helemaal bovenaan kwamen dan nog de ‘R’-modellen te staan als vaak vierwielaangedreven krachtpatsers. Een paar jaar geleden kwam daar ook nog het ‘GTX’-label bij speciaal voor EV’s, maar goed nieuws indien je dat er eentje te veel vond.
GTI met… achterwielaandrijving?
Volkswagens CEO, Markus Schäfer, heeft namelijk tegenover het Britse Autocar verklapt dat het GTX-label gaat verdwijnen. Dat is enigszins opmerkelijk aangezien het merk pas nog een ID.3 GTX, een ID.7 GTX én een ID. Buzz GTX aan het gamma toevoegde, dat voorheen eigenlijk enkel de ID.4 en ID.5 GTX bevatte. Toch zullen die drie nieuwkomers hoogstwaarschijnlijk de laatsten onder de GTX-naam worden, al wil dat niet zeggen dat Volkswagen geen sportieve EV’s meer plant… Wel integendeel: Schäfer zegt dat de toekomstige sportievelingen gewoon oude bekende namen zoals ‘GTI’ en ‘R’ opgespeld zullen krijgen, ongeacht of ze elektrisch zijn of niet.
![Volkswagen ID. GTI Concept 2023](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2023/Volkswagen/anderefotos/volkswagen_id_gti_concept_2023_2.jpeg?itok=YoCxSAKt)
Een voorsmaakje daarvan kregen we al in de ID. GTI Concept, wat in essentie een ID.2All was met sportieve opsmuk. Toen leek dat echter maar zo logisch aangezien die ID.2 in productievorm voorwielaandrijving zou krijgen — zoals alle GTI’s historisch gezien — maar daar knelt volgens de CEO nog enigszins het schoentje. De pas onthulde ID.3 GTX is namelijk achterwielaangedreven dus volgens Schäfer moet Volkswagen nog schaven aan de betekenis van ‘GTI’ om te zien of dat ook op dergelijke modellen kan passen… Al kan hetzelfde gezegd worden over het jongere GTX-label, want oorspronkelijk moest de ‘X’ in die naam staan voor EV’s met vierwielaandrijving.
Recente reacties
Verkoop Tesla Model Y stuikt in elkaar: dit is nieuwe bestseller van Europa
Niet iedereen. De marketingboys snappen er niks van of willen het niet snappen. Kijk naar Dovy...
Door Jos D. 17 uur geleden
Vergeet de R8: Audi RS Q8 Performance is krachtigste Audi op verbranding ooit (2024)
Voor dat geld koop je toch wat leukers op wielen dan zo'n patserbak. Maar ja, ieder zijn goesting...
Door Jos D. 17 uur geleden
Elektrische Cupra Tavascan geprijsd: dit kost de Spaanse Volkswagen ID.5 (2024)
Veel te laat uitgekomen. Kan al aanzien worden als oldtimer aan de snelheid dat EVs evolutie maken...
Door Kevin 1 dag geleden
Elektrische Cupra Tavascan geprijsd: dit kost de Spaanse Volkswagen ID.5 (2024)
Zeker niet, deze auto wordt vervaardigd in China.
Door Tobias 2 dagen geleden