Officieel: elektrische Volkswagen ID.7 GTX Tourer is krachtigste VW-break ooit (2024)

Volkswagen ID.7 GTX Tourer 2024

Volkswagen schakelt een versnelling hoger met zijn GTX-label. De ID.4 en ID.5 GTX krijgen vandaag namelijk gezelschap van twee nieuwe sportievelingen: de ID.3 en de ID.7 GTX. Die laatste krijgen we als eerste in beeld als Tourer en die gaat lopen met de titel van sterkste VW-break ooit.

Volkswagens elektrische ID.-gamma biedt stilaan voor ieder wat wils. Zo zijn er al een SUV en een coupé-SUV onder de noemers ID.4 en ID.5, is er met de ID.3 een hatchback en met de ID. Buzz een — inderdaad — busje en kan je er terecht voor een berline of break in de vorm van de ID.7 en ID.7 Tourer. Tijd dus voor de volgende stap en die kenden we al langer, want met de ID.4 en ID.5 GTX had het gamma al twee sportieve afgeleiden. Die krijgen nu in één klap gezelschap van een ID.3 GTX én van een ID.7 GTX.

Subtiele sportiviteit

Die laatste krijgen we als eerste te zien in zijn breakvorm dus maak kennis met de Volkswagen ID.7 GTX Tourer. Die vertrekt uiteraard van de beginselen van de reguliere ID.7 Tourer dus reken op een elektrische stationwagon die het midden zoekt tussen Volkswagens ‘Variant’- en ‘Shooting Brake’-modellen. In dit geval is dat echter wel een stationwagon met een sportief sausje eroverheen, al is dat sausje best mild. Zo blijft de voorbumper gelijkaardig maar krijgt de GTX er een pijlvormige dagrijverlichting bij en een honinggraatstructuur voor de grille. Datzelfde motief keert achteraan terug op de diffuser en in zijaanzicht moet je het eigenlijk hebben van de nieuwe velgen en het GTX-logootje.

Volkswagen ID.7 GTX Tourer 2024

Binnenin maken die logo’s al helemaal het mooie weer, samen met de nodige rode biesjes. Sportstoelen zijn hier dus niet meteen van de partij, al krijgen de zetels wel een GTX-specifieke bekleding in microvezel en kunstleer. Verder mag je natuurlijk standaard rekenen op het enorme 15-inchscherm op het dashboard, en op alles wat de ID.7 Tourer zo’n handige break maakt. Wat dacht je bijvoorbeeld van 605 liter kofferruimte achter de achterbank van je stiekem best krachtige EV?

Meer vermogen en responsiviteit

Maar hoe krachtig is deze ID.7 GTX Tourer dan, horen we je denken? Wel, op de achteras ligt gewoon de 286 pk sterke elektromotor die je ook in de gewone ID.7 vindt maar daar blijft het niet bij. Zo worden de voorwielen in dit geval ook aangedreven en wel door een motor met 109 pk. Werken de twee optimaal samen, dan krijg je een piekvermogen van 340 pk — precies hetzelfde dus als de ID.4 en ID.5 GTX sinds hun update ophoesten. Dat is meer vermogen dan Volkswagen ooit al in een break gepropt kreeg maar wat dat precies met de 0-naar-100-tijd doet, verklappen ze nog niet.

Volkswagen ID.7 GTX Tourer 2024

Hetzelfde geldt voor het rijbereik van deze ID.7 GTX Tourer al maken we ons daar maar weinig zorgen over, want hij krijgt de nieuwe 86 kWh-accu van VW mee. Daar haalt de reguliere ID.7 Tourer zo’n 685 kilometer rijbereik uit dus reken op iets minder voor deze sportievere telg. Over sportiviteit gesproken: Volkswagen paste de stuurinrichting aan voor extra responsiviteit en trakteert je exemplaar optioneel op adaptieve ophanging. Hoeveel je daarvoor — of voor deze ID.7 GTX Tourer in het algemeen — over moet hebben, weten we nog niet.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws