Officieel: Volkswagen ID.3 GTX pompt tot 326 elektro-pk’s naar zijn achteras (2024)

Volkswagen ID.3 GTX 2024

Het is eindelijk zover: de Volkswagen ID.3 krijgt zijn sportieve versie. Die elektrische hothatch krijgt het GTX-label opgespeld maar laat je niet misleiden: hij doet het zonder vierwielaandrijving. Toch schopt hij het tot 326 pk, of toch indien je hem als ‘Performance’ bestelt.

Al sinds den beginne maakt Volkswagen ons warm voor een hothatch op basis van de ID.3. Onder de noemer ID.X toonden ze ons bijvoorbeeld al in 2021 een sportieve variant maar verder dan een enkele conceptcar kwam die nooit. Sterker nog: de technisch identieke Cupra Born was dankzij een ‘e-Boost’-functie zowaar krachtiger dan de top-ID.3 en alsof dat nog niet erg genoeg was, kreeg die Cupra er een kleine maand geleden een nog sterkere VZ-versie bij… Maar nu is het eindelijk de beurt aan Volkswagen.

Nieuw infotainment voor iedereen

Dit is namelijk de ID.3 GTX en jawel: dat is de elektrische hothatch waar we al jaren op zitten te wachten. Dat zie je al enigszins van buitenaf, ook al blijven de wijzigingen relatief bescheiden. Vooraan vind je bijvoorbeeld geen laag hangende splitter maar werd de bumper vervangen door een strak exemplaar met nieuwe dagrijverlichting. Achteraan vallen er dan weer geen knoerten van spoilers of uitlaten — duh — te bekennen, al toont de dieper uitgesneden diffuser wel dat deze GTX geen gewone ID.3 is. In zijaanzicht vallen de nieuwe 20-inchvelgen en de andere skirts op, naast natuurlijk het verplichte GTX-logo op de voorste portieren.

Volkswagen ID.3 GTX 2024

Binnenin zijn de wijzigingen opvallender, en dat geldt stiekem niet alleen voor deze GTX. Die krijgt bijvoorbeeld wel specifieke sportstoelen en de nodige rode logootjes in zijn cabine, maar een aantal andere zaken stromen gewoon door naar de andere ID.3’s. Dan hebben we het over het vernieuwde infotainmentsysteem, dat met zijn logischere menu’s en ChatGPT-integratie tegenwoordig vervat zit in een 12,9-inch groot aanraakscherm. Daaronder zijn de gewoonlijke streekstrookjes nu zowaar verlicht en over gebruiksgemak gesproken: Volkswagen heeft de draaiknop voor de aandrijflijn nu wat lager op de stuurkolom gepositioneerd.

Met de ‘X’ van…

Het interessantste voor deze hothatch is natuurlijk wat die draaiknop aanstuurt en op dat vlak kan je wel eens verrast worden. Zo kleefden de Duitsers het GTX-label tot hiertoe enkel op vierwielaangedreven EV’s maar daar komt nu verandering in, want deze ID.3 houdt het bij één elektromotor op de achteras. Dat is dan wel niet de minste want die hoest 326 pk en 545 Nm koppel op, net als bij de Cupra Born VZ dus. Dat levert een 0-naar-100-tijd van 5,6 seconden op en een topsnelheid van 200 km/u.

Volkswagen ID.3 GTX 2024

Die cijfers gelden echter enkel indien je de ‘Performance’-versie bestelt. De reguliere ID.3 GTX houdt het namelijk op 286 pk en 545 Nm koppel, wat echter nog steeds 82 pk meer is dan wat de reguliere ID.3 weet te bieden. Daarmee is hij trouwens ook al sterker dan een Golf GTI en hij tikt ook sneller de 100 km/u aan: in 6 seconden rond. Nadien gaat de niet-‘Performance’-versie door tot een elektronisch begrensde topsnelheid van 180 km/u.

Meer sportiviteit, meer range

Die nieuwe elektromotor is niet het enige dat deze ID.3 GTX met de Cupra Born VZ deelt, want ook de Volkswagen krijgt een grotere accu dan gewoonlijk. Waar de reguliere ID.3’s het namelijk houden op hoogstens 77 kWh aan accucapaciteit, zitten er bij de GTX 79 kWh’s tussen de bodem gesandwicht. Hoever je daar precies mee zal geraken zegt Volkswagen nog niet, maar bij Cupra rekenden ze alvast op een mooie 570 kilometer. Nadien laat die accu zich ook iets sneller opladen dan die van de andere ID.3’s: aan snelheden tot 175 kW in plaats van 170. Daarmee gaat je laadtoestand van 10 naar 80 procent in 26 minuten.

Volkswagen ID.3 GTX 2024

Nu goed, heel spannend zijn die laadcijfertjes niet maar het rijgedrag zou dat volgens Volkswagen wel moeten zijn. Zo werd niet alleen de reactiesnelheid van het gaspedaal specifiek aangepast voor de GTX, maar werd ook de besturing wat scherper afgesteld. Verder beschikt het onderstel over verstevigde stabilisatoren, maar de rest van de ophanging lijkt onaangeroerd te blijven. Ook over de reminrichting, die bij de Cupra Born VZ wel grondig werd herzien, rept Volkswagen met geen woord dus het valt nog te bezien hoe gelijkaardig dit tweetal onderhuids echt zal zijn. Ook qua prijs krijgen we voorlopig nog geen indicatie.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws