Honda heeft zijn nieuwe EV klaar, en kleeft er meteen een lekker bekkende naam op — of was het andersom? Dit is namelijk de e:Ny1, een elektrische B-segment SUV die naast een rijbereik van 412 kilometer ook pronkt met een knap gelijnd koetswerk. Een beetje zoals de hybride HR-V, of niet, Honda?
Honda maakt vandaag een heuse inhaalbeweging, niet in het minst op elektrisch vlak. Naast een nieuwe CR-V en een ZR-V voor de Europese markt, pakken de Japanners ook uit met eigenlijk nog maar hun tweede elektrische auto. Voorheen hadden ze namelijk alleen de Honda E in de catalogus, een guitig kleintje met een even petieterig rijbereik als zijn naam kort is. Bij deze elektrische SUV gooien ze het dan maar over een andere boeg: maak kennis met de 412 kilometer rijdende Honda e-dubbelpunt-N-ypsilon-één.
e:Ny1 of gewoon HR-(E)V?
Om maar met die naam te beginnen: daarvan moet het eerste deeltje verwijzen naar het e:N-platform waar de nieuwkomer op gebouwd is. Meer weten wij er ook niet over, maar wat ons betreft hadden ze dit apparaat eigenlijk even goed e-HR-V of — nog beter — HR-EV kunnen noemen. Van buitenaf gezien lijkt de e:Ny1 namelijk als twee druppels water op de HR-V die al een paar jaartjes bij ons op de markt is, kijk maar naar die schuin aflopende daklijn, die deurgreeploze achterportieren en de doorlopende LED-balk op de kont. Je mag echter twee keer raden hoeveel woorden Honda zelf over die gelijkenis rept in zijn persbericht… Inderdaad: geen één woord.
Binnenin hebben de Japanse designers wel wat meer hun best gedaan om de HR-V-roots te verbergen. Zo gaat je aandacht meteen naar het enorme portrtetscherm van 15,1 inch, en ook het digitale bestuurdersdisplay is het vermelden waard. De pook heeft dan weer plaats gemaakt voor de drukknoppen van de Civic, maar al de rest wat je ziet lijkt toch gewoon uit een HR-V te komen. Kijk maar eens naar dat stuur, die doorlopende ventilatiebalk achter het scherm of zelfs de vorm van de complete deurbekleding. Details over de ruimte in deze e:Ny1 geeft Honda nog niet vrij maar iets zegt ons dus dat we mogen rekenen op zo’n 335 liter koffervolume zoals in de HR-V — zolang de accu’s niet te veel ruimte wegvreten, wel te verstaan.
Speciaal chassis voor EV’s
Want inderdaad: deze e:Ny1 is een zuiver elektrische auto. Over zijn aandrijflijn mogen we gelukkig wel al de specificaties weten, en zo leren we dat de auto 204 pk en 310 Nm koppel naar zijn voorwielen stuurt met dank aan een enkele elektromotor. Die haalt zijn stroom uit een batterijpakket van 68,8 kWh, goed voor een rijbereik van 412 kilometer volgens de WLTP-cyclus. Aan de juiste snellader gaat de accucapaciteit terug van 10% naar 80% in 45 minuten — kortom: dat klinkt allemaal best bruikbaar.
Honda sluit af met een paar laatste weetjes, en die doen ons bijna geloven dat we hier écht naar iets anders dan een HR-V op stroom zitten te kijken. Zo zou 47% van de carrosserie bestaan uit een nieuw soort staal om gewicht te besparen, en staat de e:Ny1 op een chassis met een extra hoge torsiestijfheid dat speciaal voor EV’s ontwikkeld werd. Wat er ook van zij; de Honda e:Ny1 moet nog voor het einde van dit jaar op de markt komen. Een richtprijs geeft de constructeur op dit moment nog niet mee.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen