BYD blijft met een rotvaart haar gamma in Europa uitbreiden. Na de Han, Tang, Atto3, Dolphin en Seal is het begin volgend jaar tijd voor het SUV-broertje van de Seal: de Seal U. Volg je nog?
Het Chinese BYD kwam afgelopen jaar met een duidelijk missie naar Europa: Of het ons nu een miljoen of een miljard euro kost, we zullen voet aan wal krijgen. Een snelle manier om een deel van de koek te krijgen is door een riant gamma aan modellen aan te bieden. Laat dat net toevallig de strategie zijn van BYD. Want hoewel het huidige aanbod van 5 modellen (Han, Tang, Atto3, Seal, Dolphin) nog maar amper wordt gespot in het straatbeeld, staat numéro 6 alweer klaar in de coulissen.
Brave styling
De zesde inzending van BYD voor Europa is de Seal U, een SUV die in China door het leven gaat als de Song Plus. Omdat BYD echter de link naar de Seal wil leggen, verandert zijn naam op het paspoort richting Europa. De "U" in zijn naam staat trouwens voor "Utility". Dat weet je dan ook weer.
Visueel zie je meteen waarom BYD dit zonder verpinken een Seal U durft te noemen, want de Seal U lijkt inderdaad op een opgepompte Seal sedan. De lijnen zijn vloeiend maar toch scherp, de details relatief klassiek. Zeer uitgesproken kan je het design van deze Seal U niet noemen, al stoot 'ie daardoor natuurlijk zo weinig mogelijk (potentiële) klanten tegen de borst.
Draaien maar!
Hoewel hij het design en de naam deelt met de Seal sedan, is het interieur toch eigen aan deze Seal U. Dat oogt vrij zakelijk en beschikt net zoals alle BYD's over een digitale instrumentencluster en draaibaar infotainmentscherm. Met een wielbasis van 2,7 meter moet de binnenruimte meer dan voldoende zijn om alle passagiers in comfort te vervoeren.
Moet er dan ook nog bagage mee? Dan kan er 570 liter mee in de koffer. Met vlakke achterbank groeit dat volume tot 1.449 liter.
Comfort of Design
BYD geeft klanten van de Seal U de keuze tussen Comfort of Design. Althans, qua uitvoeringen. De Comfort beschikt over een 217 pk sterke elektromotor op de achteras en een accu van 71,8 kWh. Daarmee zou de Seal U een range voor kunnen leggen van maximaal 420 kilometer. Opladen kan dan weer aan 115 kW DC.
Meer range nodig? Dan moet je voor versie Design gaan. Die neemt dezelfde 217 pk sterke elektromotor over maar vergroot het batterijvolume tot 87 kWh. Volgens BYD geraakt deze versie tot 500 km ver. Opladen kan dan weer aan 140 kW DC.
Begin volgend jaar
Dit najaar zal BYD zich bezig houden met de uitrol van de Seal sedan en de Dolphin, begin 2024 is het dan aan deze Seal U. Zonder twijfel krijgen we tegen dan al een volgende batch auto's die tegen de zomer naar Europa zullen komen. Stilstaan... is achteruitgaan.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen