Autonieuws: Officieel

Officieel: nieuwe Mini Cooper zet eerste stapjes elektrisch (2023)

Het is eindelijk zover: na bijna een decennium is er nog eens een gloednieuwe Mini-hatchback… Al moeten we eigenlijk zeggen ‘Mini Cooper’, want in zijn vijfde generatie krijgt de auto in al zijn versies de sportievere naam opgespeld. Dat geldt dus ook voor de elektrische versies, die als eerste op de markt komen.

Mini is tegenwoordig flink wat meer geworden dan enkel dat petieterige stadswagentje van weleer. Zo heeft het oer-Britse merk sinds de overname door het diep-Duitse BMW een gamma uitgebouwd met beslist niet-mini modellen zoals de eveneens net vernieuwde Countryman, maar dat betekent niet dat ze hun roots vergeten zijn. Wel integendeel, kijk maar eens naar deze nagelnieuwe Mini Cooper.

CHECK HIER ONZE VIDEO:

_________

Android-software met assistentiehond

Dat zeggen we niet alleen omdat deze Cooper — in tegenstelling tot heel wat andere hatchbacks — nog met drie deuren op de markt komt, maar ook omdat hij qua design nog naast de klassieke Mini mag staan. Zo tekenen de schattige ronde koplampen nog steeds present, net als een forse chroomrand die de illusie van een grille moet geven. Achteraan wordt de verlichting dan weer iets abstracter dan voorheen, al zie je er wel nog een stukje van de Union Jack-vlag in verschijnen. Afmetingen weten we nog niet maar aangezien ze bij Mini zo vriendelijk geweest zijn om wat foto’s naast de vorige generaties te schieten, weten we al dat de Cooper weer een maatje gegroeid is.

Image
Mini Cooper SE 2023

Dat zal ook de binnenruimte ten goede komen, en op het oog ziet die er alvast ruimtelijker dan ooit tevoren uit. Dat kan ook liggen aan het Mini-malisme — excuses, echt waar — want van bijvoorbeeld een tellerpartij achter het nieuwe stuurtje is er geen sprake meer. In de plaats daarvan zit alles verwerkt in een rond, 24 centimeter groot OLED-scherm dat tegelijk dienstdoet als infotainmentsysteem. Een opgeleukte versie van BMW’s nieuwe iDrive-systeem met Android-software zit erin geprogrammeerd, net als Mini’s nieuwe virtuele assistentiehond Spike. Onder het scherm vind je nog een paar laatste fysieke toetsen in een retropaneeltje terwijl de rest van de cabine bekleed wordt met knappe en vaak gerecycleerde materialen. Het koffervolume blijft echter beperkt tot 200 liter.

Twee pittige smaakjes

Dat laatste ligt misschien deels aan alle elektronica die onder de bodem van deze nieuwe hatchback schuilt want inderdaad: Mini onthult hem aanvankelijk alleen als EV. Die komt er dan wel in twee smaakjes, en zoals de Cooper-naam al doet vermoeden zijn die allebei best pittig. Instappen doe je bijvoorbeeld met de Cooper E die 184 pk en 290 Nm koppel naar de voorwieltjes stuurt. Daarmee snelt hij al naar de 100 km/u in 7,3 seconden, maar hij wordt nog ingehaald door de Cooper SE. Die schopt het namelijk tot 218 pk en 330 Nm koppel uit een enkele elektromotor, goed voor een 0-naar-100-tijd van 6,7 seconden. Ook qua accu verschillen de twee, met 40,7 kWh en 305 kilometer rijbereik voor de ‘E’ ten opzichte van 54,2kWh en 402 kilometer voor de ‘SE’. Die eerste kan snelladen tot 75 kW en die tweede tot 95 kW, waarmee ze beide van 10 naar 80 procent laden in minder dan 30 minuten.

Image
Mini Cooper SE 2023

Denk je dat je er met dik 400 kilometer rijbereik toch nog niet komt? Dan hebben we goed nieuws voor jou, want je zal ook nog gewoon benzine kunnen stoken in het vooronder van je nieuwe Mini. Details daarover volgen later nog, maar de productie van deze elektrische versie zal intussen wel al gewoon van start gaan. Dat gebeurt nog dit jaar in China, want deze Cooper staat op een platform dat BMW samen ontwikkeld heeft met Great Wall. Verwacht dus dat de eerste stuks begin volgend jaar de oversteek naar Europa wagen.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen