Toyota zal dit jaar een verbeterde versie van de bZ4X uitrollen. Die pakt niet uit met visuele nieuwigheden maar moet wel zuiniger omgaan met zijn energie én (eindelijk) deftig kunnen snelladen. Kwestie van meer in tred de lopen met kleiner broertje bZ2X die we dit jaar nog op ons bord krijgen.
De bZ4X een probleemkind noemen voor Toyota is misschien wel wat een understatement. Zo konden bij de eerste exemplaren de wielen er af vliegen, wilden die dingen enkel deftig snelladen onder hyper-optimale omstandigheden en heeft hij met zijn basisprijs van 46.650 euro veel concurrenten te duchten. Toyota voert dit jaar enkele welgemikte upgrades uit op de bZ4X.
Focus op snelladen
Hét grootste probleem onder bZ4X-eigenaars is dat de elektrische SUV nogal wispelturig wil snelladen. Want hoewel Toyota maximaal 147 kW DC snelladen afficheert voor de accu van 64.0 kWh (netto), is het geen uitzondering dat 'ie niet boven de 50 kWh viel te krijgen. Daardoor moest je dus vlot een uur aan de snellaadpaal staan. Niet echt de beste manier om de overgang naar elektromobiliteit aantrekkelijk te maken.
Dit jaar commercialiseert Toyota een bZ4X met aangepast verwarmingssysteem voor de batterij. Daar moet het hittemanagement van profiteren waardoor, zeker bij koude temperaturen, het snelladen een stukje vlotter moet gaan. De hogere uitvoeringen zullen daarnaast profiteren van een aangepaste klimaatcontrole met stralingshitte die de benen en voeten van de voorste passagiers sneller opwarmen. Ook nieuw is een digitale sleutel die je op je smartphone kan installeren. Tenslotte pakt de bZ4X uit met een interessant veiligheidsnufje: komt een achterligger wel heel snel aangereden, dan zal de bZ4X automatisch de vier richtingaanwijzers activeren.
Hoewel Toyota nog niet laat weten wanneer de opgefriste versie uitgerold zal worden, gokken wij op het twee deel van 2024.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen