Autonieuws: Officieel

Officieel: Citroën ë-C3 Aircross vult gamma aan (2024)

Net zoals voordien krijgt compacte hatchback Citroën C3 een hoogpotig broertje. Die heet nog steeds C3 Aircross, groeit stevig, krijg optioneel zeven zitplaatsen en komt desgewenst met een elektrische aandrijflijn. Al moet je dan wel ë-C3 Aircross zeggen.

De lak van de nieuwe Opel Frontera is nog niet droog of hij heeft er al een Frans broertje bij. Op zich best geinig, want die Frontera is in principe een Duitse versie van de internationaal verkochte Citroën C3 Aircross. Na zijn debuut in Brazilië en India, mag nu ook Europa aan de nieuwe C3 Aircross.

Fors groter, niet... duurder?

Vanaf de eerste blik is het duidelijk dat de nieuwe generatie C3 Aircross meer is dan een opgehoogde C3. Dat komt omdat hij met zijn lengte van 4,39 meter zo maar even 24 centimeter langer werd dan zijn voorganger. Dat is zowel in de slaapkamer als in autoland enorm! Het resultaat is dat de C3 Aircross sterkere SUV-allures krijgt. Meer nog, het design van de C3 hatchback vertaalt zich een stuk beter naar deze C3 Aircross. Waardoor we nu al zeker zijn dat Citroën een verkoopstopper in handen heeft.

Image
Citroen C3 Aircross 2024 info belgie

Dankzij de gegroeide proporties is de nieuwe generatie ook een stuk handiger in gebruik geworden. De koffer groeit aanzienlijk (mik op zo'n 460 liter tot 1.600 liter) en biedt zelfs optioneel plaats aan twee noodzitjes. Daardoor is de C3 Aircross zowaar een zevenzitter geworden! Hoewel Citroën nog geen beeldmateriaal van het interieur vrij geeft, moet je maar even gaan spieken naar de ë-C3 om een idee te hebben.

EV of PureTech

Hetzelfde kunnen we zeggen over de aandrijflijnen trouwens. Want deze C3 Aircross rolt net zoals zijn hatchbackbroertje op het Smart Car Platform. Dankzij dat globaal platform kon Citroën al de ë-C3 in de markt zetten voor een scherpe 23.300 euro - met goedkopere versies in de pijplijn. Het is dus niet ondenkbaar dat deze ë-C3 Aircross in de markt kan worden gezet voor een prijs die comfortabel onder de 30.000 euro blijft.

Image
Citroen C3 Aircross 2024 info belgie

Welke aandrijflijnen er exact onder de kap komen is momenteel nog niet duidelijk. Al kan je natuurlijk altijd even in de rekken van Stellantis kijken. Daar ligt een elektromotor van 156 pk en een accu van 54 kWh of een elektromotor van 113 pk die gebruik maakt van een accu van 44 kWh. Ben je toch nog niet klaar voor de elektrische auto? Dan komt de C3 Aircross er ook met de 1.2-liter PureTech driecilinder benzine met milde hybridekracht. Die is dan 100 of 136 pk sterk. Deze zomer moet de (ë-)C3 Aircross bij de dealer staan.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen