Autonieuws: Officieel

Officieel: Lancia Ypsilon HF eert rallyverleden met 240 pk (2024)

Lancia is terug... en nog geen klein beetje ook. Want de lak van de [reguliere nagelnieuwe Ypsilon](https://autofans.be/nieuws/officieel/54010-officieel-lancia-ypsilon-blaast-het-merk-nieuw-elektrisch-leven-2024) is nog niet droog of hier is al de Ypsilon HF als sportief derivaat. Er is 240 pk aan elektrokracht op de vooras en een sprint naar de honderd van 5,8 seconden!

Wat AMG is voor Mercedes en RS voor Audi, dat is HF voor Lancia. Het icoontje met de olifant was ano 1960 voorbehouden voor Lancia eigenaars met minstens 6 Lancia's in de garage, maar de "High-Fidelity"-badge werd in 1963 overgenomen door de race-afdeling van het Italiaanse merk. Nu, 61 jaar na datum is het terug van weggeweest op de Ypsilon HF.

Sportief design

Dat die Lancia Ypsilon HF er zat aan te komen was een publiek geheim. Dat hij er zo dik uit zou komen te zien is dan weer wel een verrassing. Want hoewel het herboren Lancia zich in de markt willen zetten als het automobiele alternatief voor Italiaanse flair, is deze Ypsilon HF vooral moddervet. Er is een hoekige voorbumper met de nodige koelsleuven, er zijn extra sleuven achter de voorste wielkasten en er zijn driehoekige turbine-velgen. Wie trouwens extra goed kijkt zal ook zien dat deze sportieve Ypsilon wat dichter bij moeder aarde staat.

Image
Lancia Ypsilon HF info belgie

Binnenin de Ypsilon HF geen rolkooi en koolstofvezel kuipstoelen, wel sportiever vormgegeven meubilair met nog steeds een blauwe afwerking. Het koffietafeltje centraal op het dashboard krijgt een olifantje in de rubber, de knoppenwinkel om de aandrijving te bedienen komt nog steeds los uit ander gerief van Stellantis. Ach, klagen kunnen we altijd, toch?!

Terug naar rally!

Want laat ons eerlijk zijn, wie had ooit gedacht nog een nieuwe sportieve Lancia te zien? Meer nog: een elektrische sportieve Lancia! Onderhuids deze Ypsilon HF sluimert er voorin een elektromotor met een gezonde 240 pk die zijn energie uit een accu van 54 kWh tapt. Met een sprint naar de honderd van 5,8 seconden is 'ie niet extreem snel in EV-land, maar wel pittig in het segment van de compacte B-hatchbacks.

Image
Lancia Ypsilon HF info belgie

Aan de andere kant, met zijn breder spoor en aangepaste ophanging lijkt het er op dat Lancia vooral op rijplezier mikt. Extra onderstreept door het feit dat ze meteen ook de Ypsilon Rally 4 HF-presenteren. Daarmee zal Lancia daadwerkelijk terugkeren naar de rallysport. Geen idee in welke wereld we vandaag wakker zijn geworden... maar we kunnen 'm wel smaken!

CHECK HIER ONZE PREVIEW VAN DE LANCIA YPSILON:

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen