Autonieuws: Officieel

Officieel: gloednieuwe Ariel Nomad is een Ford Focus ST voor het terrein (2024)

Ben je een grote mens, en heb je nood aan wat speelgoed? Dan hebben we goed nieuws voor jou, want Ariel heeft zijn nieuwe Nomad klaar. Die ziet er min of meer uit als de oude Nomad maar vergis je niet, want vrijwel alles is anders… Waaronder ook de motor, die regelrecht uit een Ford Focus ST komt.

Denk je bij het horen van de naam ‘Ariel’ enkel aan wasmiddelen, dan brengen we je graag even op andere gedachten. Zo is er ook een Ariel dat zich bezighoudt met auto’s maar dat zijn niet zomaar auto’s. Een dikke 20 jaar geleden begonnen ze namelijk met de productie van de Atom en dat was in essentie een vederlicht buizenframe op wielen waarmee je ontiegelijk hard de bocht om kon. Later volgde dan de Nomad en diens buizenframe kreeg terreinwielen, zodat je ontiegelijk hard door de modder kon. Die laatste is intussen echter ook al tien jaar oud, tijd dus voor vernieuwing.

Amper drie delen overgenomen

Maak dus kennis met de Ariel Nomad 2 en we snappen je best: op het eerste gezicht ziet die er net zo uit als zijn voorganger. Ook hier kijken we dus naar een auto die voornamelijk bestaat uit steigerwerk met hier en daar een plastic paneeltje om zijn inzittenden tegen de wind of de modder te beschermen. Bij dat laatste helpen ook zijn petieterige spatbordjes, die nog steeds vastzitten aan de assen, terwijl zelfs zijn driedelige koplampen en enkele, ronde achterlichtjes doen denken aan de voorganger… Maar vergis je niet, want vrijwel alles is nieuw aan deze Nomad.

Image
Ariel Nomad 2 2024

Bekijk je dat buizenframe namelijk van naderbij, dan merk je al dat het een compleet andere structuur heeft dan dat van de Nomad 1. Dat wordt ook bevestigd door Ariel zelf, dat laat weten dat amper drie onderdelen overgenomen werden van de voorganger: het stuurwiel, de pedalen en de brandstofdop. Sterker nog: de nieuwe Nomad heeft een motor van een compleet andere bron. Zo ruilt hij zijn oude 2.4-liter V-Tec-blok van de vorige Civic Type R in voor de 2.3-liter EcoBoost die je kent van de Ford Focus ST, maar dan met nog meer power. Het resultaat: tot 305 pk en 518 Nm koppel op de achterwielen, of toch indien je de Boost-knop volledig open draait.

(Duur) speelgoed voor grote mensen

Dat zijn dus nog eens 70 pk’s meer dan de voorganger wist te bieden, en dat terwijl dit nieuwe exemplaar met z’n 715 kilogram amper 45 kilo meer weegt. Die combinatie is genoeg om de Nomad 2 in minder dan 3,5 seconden naar de 100 km/u te sturen en nadien gaat hij door tot een top van 215 km/u — jawel: in openlucht. Om dat allemaal een beetje in bedwang te houden op het terrein, trakteert Ariel hem ook op 40 procent grotere remmen: die meten nu 28,8 centimeter in diameter en zijn geventileerd op de vooras. Speciaal voor dat terrein beschikt hij trouwens over 16-inchwielen met offroadbanden en met z’n wielen op de uithoeken eindigt de aanrijhoek op 48 graden en de afrijhoek zelfs op 64 graden… Daar sta je dan met je Defender.

Image
Ariel Nomad 2 2024

Nu zou je het op basis van zijn primitieve vorm niet meteen zeggen, maar deze Ariel Nomad kost wel wat meer dan zo’n Defender. Zo vragen de Britten thuis 67.992 pond — omgerekend een dikke 80.000 euro — voor dit speelgoed voor grote mensen… Maar goed: zoek maar eens iets anders waar je even veel lol mee kan beleven op een stukje braakliggende grond.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen