Op thuismarkt China heeft BYD een opgefriste versie van de Seal uitgerold. Die zal je vooral herkennen aan de LiDar-sensor op het dak en de snellere oplaadsnelheden, want voortaan rolt de Seal op een 800 volt-boordnetwerk... zoals een Porsche Taycan.
Het strafste product dat BYD momenteel in Europa heeft staan? Dat moet wel de Seal zijn. Een elektrische sedan die performance, kwaliteit en range weet te verzoenen aan een lekker prijskaartje. En ja, zelfs met de nieuwe importheffing blijft de Seal waarschijnlijk onder de 50.000 euro. In China hebben ze alvast modejaar 2025 gelanceerd en die pakt uit met interessante technische wijzigingen.
Strakker design
Aan het design raakt BYD alvast niet. Het is te zeggen: de Seal MY25 krijgt geen nieuwe bumpers of velgen, wel een LiDar-sensor op het dak en een oplichtend BYD-logo op de bips. Hoewel we dat laatste als kitscherig zouden kunnen omschrijven, blijft het een verbetering tegenover het voordien voluit geschreven "Build Your Dreams" op de kofferklep. Andere wijzigingen aan de buitenkant lijken een nieuwe paarse lakkleur, al kan dat een marktspecifiek gevalletje zijn natuurlijk.
Turen we door de ramen naar binnen. Dan zien wel wel een fikse update. Het op de oceaan geïnspireerd interieur ruimt plaats voor een minder speels exemplaar. Daardoor zijn zowat alle panelen nieuw en krijg je eveneens een ander stuur, in het dashboard ingewerkte instrumentencluster en vorm van de ventilatiemonden.
Seal EVO
Vraag je het BYD, dan spreek je niet meer over de Seal, maar wel over de Seal EVO. Dat komt omdat deze update gebruik maakt van een eveneens opgefriste versie van het e-Platform 3.0. Daardoor beschikt de Seal voortaan over een 800 volt boordnetwerk dat zorgt voor snellere oplaadtijden. Laden van 20% tot 80% moet daardoor in 25 minuten gepiept zijn, 12 minuten sneller dan voordien. Een exacte DC-laadsnelheid geeft BYD evenwel niet mee. De huidige versie doet het aan maximaal 150 kW DC.
In China schuift het merk twee batterij-opties naar voren; een uitvoering met 61,44 kWh en een variant met 80,64 kWh. Da's opvallend, want in Europa wordt de Seal verkocht met een accu van 82,5 kWh (netto). Naast de bij ons gekende single motor met 313 pk en dual motor met 530 pk, krijgt China een extra single motor-versie met 231 pk. Tenslotte laat BYD nog weten dat ze ook de ophanging onder handen hebben genomen. Al beschikt de Europese Seal sowieso over een aangepaste ophanging tegenover de Chinese variant. Wanneer deze "Seal EVO" naar Europa komt is niet geheel duidelijk, zelfs bij BYD België waren ze nog niet op de hoogte van deze update.
Check hier onze video:
_______
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen