’t Is officieel: Kia’s knappe facelift voor de EV6 komt ook naar Europa. Ook hier krijgt de futuristische EV dus een nog futuristischer neusje aangemeten maar daar blijft het niet bij. Zo groeit de batterijcapaciteit ook een beetje waardoor de EV6 voortaan net geen 600 kilometer ver komt op een volle accu.
De afgelopen maanden moet het toch een beetje gestoken hebben als je hier een Kia EV6 kocht. Bij ons stond namelijk gewoon nog het model zoals we dat intussen al drie jaar kennen in de showrooms maar in thuismarkt Zuid-Korea ging de EV6 al grondig onder het mes. Daardoor ging hij er niet alleen een stukje scherper uitzien, maar werd ook zijn techniek op een aantal vlakken verbeterd… Al bleef het bij ons op die aanpassingen nog wachten.
Starten met vingerafdruk
Aan dat wachten komt nu een einde, want Kia heeft eindelijk ook in Europa zijn facelift voor de EV6 voorgesteld. Veel verrassingen biedt die echter niet indien je de Zuid-Koreaanse vernieuwing al gezien had. Reken dus ook in onze contreien op een nieuwe snuit met ‘Star Map’-lichtsignatuur, waar de echte koplampen vakkundig in verwerkt zitten. Speciaal voor de GT-Line-versie is er nog een extra LED-strook die de koplampen verbindt, en ook diens bumper verschilt ietwat qua design. Dat geldt ook achteraan, waar de wijzigingen verder beperkt blijven tot een nieuwe textuur voor de doorlopende lichtbalk.
Ook binnenin zou je een EV6 GT-Line meteen moeten herkennen want die krijgt een gloednieuw driespaaksstuurtje mee. De overige versies doen het als voorheen met een tweespraaks exemplaar, al werd ook dat wat strakker getrokken. Vooral wat achter dat stuur zit is echter belangrijk want daar monteert Kia twee nieuwe schermen achter een gebogen glasplaat. Is dat nog niet genoeg, dan kan je optioneel een head-updisplay krijgen dat tegenwoordig zowaar 12 inch aan voorruit kan overnemen. Verder draait het hele systeem ook op nieuwe software, compleet met over-the-airupdates en zelfs een vingerafdruksensor om de auto zonder sleutel mee te starten.
Minder gewicht, meer inhoud
Over starten gesproken: ook de aandrijflijn werd weer een beetje bijgepunt. Zo krijgen alle versies grotere batterijen mee waardoor de Standard Range nu 63 kWh in plaats van 58 kWh onder de bodem heeft en de Long Range zelfs gaat van 77,4 kWh naar 84 kWh. Die laatste accu kreeg de technisch gelijkaardige Hyundai Ioniq 5 ook al mee en ondanks zijn extra inhoud zou die toch 1 volle kilogram lichter zijn dan de vorige Long Range-batterij. Tegelijk groeit het rijbereik van de verst rijdende Kia EV6 daardoor van 528 naar 582 kilometer en ook de laadsnelheid gaat erop vooruit. Daar ligt het piekvermogen nu op 258 kW, waarmee je in 18 minuten van 10 naar 80 procent capaciteit laadt en aan de juiste snellader tot 343 kilometer bijtankt in een kwartier.
Over de motoren zwijgen ze in Zuid-Korea dan weer in alle talen, wat doet vermoeden dat alles bij het oude blijft. Reken dus op een achterwielaangedreven basisversie met 170 pk, een Long Range met 229 pk en een vierwielaandrijver met 325 pk. Bovenaan het gamma mag je dan nog een sportieve EV6 GT — zonder ‘Line’ dus — verwachten maar die krijgen we hier voor de duidelijkheid nog niet te zien. De kans is dan ook groot dat Kia daarvoor nog een paar nieuwigheden onder zijn pet houdt want het merk verklapte al dat de vernieuwde EV6 GT een paar speelgoedjes van broertje Hyundai Ioniq 5 N mee zal krijgen. Voorlopig moet je het dus stellen met de gewone EV6 in faceliftvorm, en die moet al volgende maand bij de dealers staan.
Meer EV’s in de gratis EV-Gids
Wil je het complete marktoverzicht van alle EV’s ontdekken? Klik dan door naar de Autofans EV Gids 2024 of blader meteen in het digitale magazine hieronder.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen