Met het verdwijnen van de Wraith zat de Rolls-Royce Ghost even zonder coupébroertje in het gamma. Een leegte die werd opgevuld door de Spectre, een volstrekt elektrische coupé. Designelementen van die Spectre vinden nu hun weg naar de Ghost Series II. Geen paniek EV-hater, de vlezige V12 voorin blijft onaangeroerd. Oef.
Mooier dan ooit?
Hier staat hij dan, de Rolls-Royce Ghost Series II - noem 'm niet Ghost facelift. En we moeten toegegeven, met de strakgetrokken snuit kijken we hier naar één van de mooiste limousines van het moment. Plaats hier een BMW 7 Reeks naast en je begrijpt wat we bedoelen. De lijnen van de Ghost Serieus II zijn zacht, maar voelen toch imposant aan. De grille is weer een maatje groter en ongegeneerd uitgevoerd in het chroom, de koplampen een stukje sierlijker.
Nieuwe 22-duims velgen met een 9-spaakdesign moeten de flank een frisser voorkomen geven, net zoals de Mustique blauwe lakkleur. Nu goed, niet dat een klant daar ooit voor zal kiezen, want het merk biedt maar liefst 44.000 (!) tinten aan via de Bespoke afdeling. Asjemenou!
17 km aan bamboedraad
Het interieur van de Ghost blijft een oase van rust en fraaie materialen. Veel lijkt er op het eerste gezicht niet te veranderen, al zit het 'm in de details natuurlijk. Zo kies je tegenwoordig niet enkel meer de kleuren van stoelen, panelen en de stiktechniek voor het leder, je kan ook een specifieke kleur kiezen voor de digitale meters in het interieur. Op die manier kan je er voor zorgen dat geen énkele andere klant een snelheidsmeter krijgt in het Autofans-blauw (ofte #0077FF).
Nood aan nog meer personalisatie om het verschil te maken met de Dacia Bigster van je buurman? Dan kan je ook opteren voor "Duality Twill". Dat is een stof gemaakt van bamboe die dankzij 17 km aan draad via 2.2 miljoen steken in het interieur wordt gevlochten. Hey, het is een Rolls natuurlijk...
Elektrisch? Niet voor de Ghost-rijder
Met de Spectre heeft Rolls-Royce dan wel zijn eerste stap gezet in het EV-landschap, het Britse merk is zich er terdege van bewust dat de Ghost-klant niet op zoek is naar een elektrische aandrijflijn. Daardoor blijft de Ghost Series II teren op de twin turbo 6.75 liter V12. Die is 563 pk sterk en stuurt zijn vermogen naar de achterwielen via een automaat die satellietverbinding heeft om schakelmomenten aan te passen aan de weg.
Ga je voor de Black Badge-uitvoering? Dan wordt het vermogen opgepompt tot 591 pk, krijg je dikkere 22-duims velgen en zwarte accenten rondom. Al vinden we dat - eerlijk gezegd - als een tang op een varken staan bij een Rolls. Want het rijgedrag wordt er niet beter van. En draait het daar niet om bij zo'n Rolls?
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen