Renault springt weer op de micro-kar en wel met een modelletje dat je bekend kan voorkomen. Zo heeft deze ‘Duo’ een elektrische aandrijflijn, een set schaardeuren en de voetafdruk van een quad. Zie dit dus gerust als de opvolger voor de Renault Twizy van weleer, maar dan onder een compleet andere merknaam.
De Renault-groep telt tegenwoordig meer dan één merk maar de kans is groot dat je van één van die merken nog nooit gehoord hebt. Naast Dacia, Alpine en natuurlijk Renault zelf hebben ze nog een vierde naam in hun assortiment: ‘Mobilize’. Een tweetal jaar terug gaven de Fransen al eens inkijk in wat ze daarmee van plan waren want onder die noemer onthulden ze een petieterig deelautootje in preproductievorm. Nu is dat autootje ook productierijp en wat blijkt: hij is niet alleen bedoeld om te delen.
Beetje Twizy, beetje Austral
Dit is namelijk de Mobilize Duo en qua design is er alvast niet veel veranderd ten opzichte van het eerder getoonde studiemodel. Zo beschikt de microcar nu over een nummerplaatje maar verder kijk je nog steeds naar een grappig ogend ding, compleet met schaardeuren aan weerszijden. Daardoor doet de Duo op zijn zachtst gezegd denken aan de Twizy die een dik jaar geleden uit productie ging maar vergis je niet: alles is wel degelijk gloednieuw. Zo beschikken die deuren deze keer wél standaard over ramen — maar zo handig — terwijl de twee inzittenden hier niet achter maar soort van schuin naast elkaar een plek vinden.
Ook onderhuids kijken we naar compleet andere techniek dan bij de Twizy, al mochten ze bij Mobilize wel gaan spieken in de rekken van moederkloek Renault. Zo is de elektromotor van de Duo stiekem afkomstig van de hybrideversie van de Renault Austral — maar dan zonder de verbrandingsmotor, voor de duidelijkheid. Hoeveel pk’s dat oplevert, mogen we nog niet weten maar reken er maar op dat het allemaal mooi binnen de regelgeving van de microcars past. Zo spreekt Mobilize over een topsnelheid van 45 km/u, naast een versie die het tot een beangstigende 80 km/u schopt. Voor die laatste heb je dan wel een B-rijbewijs nodig maar de varianten met een top van 45 km/u kan je gewoon rijden met een rijbewijs AM op zak.
161 motorfietskilometers
Dat merk je ook aan de manier waarop het rijbereik berekend werd. De Duo krijgt namelijk een accu van 10,3 kWh, goed voor 161 kilometer volgens de WMTC- in plaats van de gewoonlijke WLTP-cyclus. Dat eerste is kort voor ‘World Motorcycle Test Cycle’ dus een auto mogen we dit alvast niet noemen. Dat rijbereik daalt trouwens tot 149 kilometer indien je je Duo als ‘Bento’ bestelt want dat is de vrachtversie… En in tegenstelling tot de Cargo-variant van de Twizy, waar je amper een kratje bier achterin kreeg, beschikt de Bento over een gesloten laadbak van 649 liter groot.
Dat “bestellen” zeggen we trouwens niet zomaar want jawel: je zal de Duo en de Bento ook echt kunnen kopen. Renault zegt dat het komende maandag 14 oktober de bestellingen opent en daarvoor geeft het zelfs al inkijk in de prijzen. Zo koop je een Duo met top van 45 km/u voor 9.990 euro terwijl je voor eentje die 80 kan 11.600 euro moet over hebben. De Bento haalt altijd 80 km/u en daar heb je dus een B-rijbewijs voor nodig, naast 13.500 euro inclusief BTW. Dat maakt de Duo 2.000 euro duurder dan een Citroën Ami, maar wel een stuk goedkoper dan bijvoorbeeld een Microlino.
Reacties
door Davy Van Hemelen
door Joram Van Acker
door Jelle Mees
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen