Skoda heeft er alweer een crossover bij, maar dat is er niet zomaar eentje. De Kylaq positioneert zich namelijk helemaal onderaan het gamma, zowel qua formaat als qua prijs. Dan hebben we het wel over Skoda’s Indiase gamma maar zeg nu zelf: zouden we zo’n Dacia-concurrent ook in Europa niet zien zitten?
Wat hebben Dacia en Skoda met elkaar gemeen? Wel, vandaag de dag niet zoveel maar stiekem waren het allebei ooit Sovjetmerken. Dat verklaart enigszins waarom ze er bij Dacia zo’n budgetbewust imago op nahouden, al is Skoda dat imago intussen dubbel en dik ontgroeid. Zo is kost de goedkoopste auto die het Tsjechische merk in onze markt aanbiedt — de Fabia — tegenwoordig minstens 20.000 euro terwijl een beetje Kodiaq al snel de 50.000 euro aantikt… Maar wat als Skoda wél gewoon een auto van Dacia-niveau zou aanbieden?
Dit of een Dacia Sandero Stepway?
Maak kennis met de Skoda Kylaq, de nieuwste crossover van het merk. Dat is meteen ook hun kleinste crossover ooit ondanks dat Skoda het ‘-aq’-achtervoegsel gewoonlijk reserveert voor zijn grootste SUV’s — kijk maar naar de Kodiaq en de Enyaq. Zo meet de Kylaq nog geen vier meter in de lengte, al wisten Skoda’s tekenaars dat mooi te verbergen door ook deze crossover te trakteren op de nieuwe ‘Modern Solid’-designtaal. Onder de kap vind je dan weer een 1.0-liter TSI-benzinemotortje goed voor 115 pk’s, die stuk voor stuk naar de voorwielen gestuurd worden langs een handgeschakelde zesversnellingsbak of een zestraps automaat.
Die lengte is trouwens geen toeval want in India worden auto’s van maximaal vier meter lang fiscaal gestimuleerd. De Kylaq is dan ook specifiek bestemd voor de Indiase markt en het mag duidelijk zijn dat die er mikt op de budgetbewuste koper. Zo kost hij aldaar omgerekend nog geen 8.700 euro maar we weten het: zo’n internationale prijzen vallen vaak moeilijk te vergelijken met de onze. Toch kunnen we niet om het idee heen dat deze Kylaq ook in Europa een leuke concurrent voor pakweg een Dacia Sandero Stepway zou kunnen zijn… Dus misschien toch maar even export overwegen, Skoda?
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen