Autonieuws: Officieel

Alweer een automerk dat afscheid neemt van de vijfcilindermotor

Treur, want er is alweer een auto met vijfcilinder minder. Dat is dan wel een auto waar je mogelijks nog nooit van gehoord hebt, want Donkervoort heeft zijn allerlaatste vijf F22’s met zo’n motor onthuld. Daardoor telt het aanbod aan nieuw verkrijgbare modellen met vijfcilinder tegenwoordig… twee stuks.

Sinds de vijfcilindermotor zijn intrede maakte in personenwagens in de jaren ’70, kon je ze decennialang in alle vormen en maten krijgen. Zo was Volvo een tijdlang verknocht aan het motorconcept, in die mate dat zijn 850 en later zijn V70 uitsluitend met vijfcilinders verkrijgbaar waren. Net als bij pakweg Mercedes kon je die zowel op benzine als op diesel krijgen en ook Fiat en de Volkswagen-groep stapten er uiteindelijk op over. Bij die laatste bleef de vijfpitter het zelfs tot vandaag uitzingen in sportievere modellen maar die door Volkswagen gebouwde motor werd ook buiten de grenzen van de groep gebruikt.

Einde is in zicht…

Bij Donkervoort, bijvoorbeeld, maar daar komt nu een einde aan. De Nederlandse autobouwer heeft namelijk zijn vijf laatste exemplaren onthuld van de F22, een lichtgewicht supercar met gestoorde looks. Naast die gestoorde looks had de F22 echter ook een 2.5-liter vijfcilindermotor en Donkervoort geeft mee dat het meteen ook stopt met het aanbieden van die motor in zijn toekomstige modellen. Wil je met andere woorden nog één keer genieten van de karakteristieke roffel en 500 pk op de achterwielen van je Donkervoort, dan moet je één van deze ‘Final Five’-versies op de kop weten te tikken. Prijskaartje: maar liefst 315.000 euro…

Image
Donkervoort F22 Final Five

Is die 2.5-liter vijfcilindermotor echter wat je wil, dan kan je voorlopig wel nog elders gaan shoppen. Precies datzelfde blok ligt namelijk ook in het vooronder van de twee enige andere modellen die je nog nieuw met een vijfpitter kan krijgen, want alle andere fabrikanten zijn er inmiddels mee gestopt. Enkel bij Audi kan je zo nog terecht waar je dan de keuze krijgt uit een RS 3 of een RS Q3. Die eerste kreeg pas zelfs nog een facelift waardoor hij er nog een paar jaartjes tegenaan kan… Maar nadien is het vermoedelijk over en uit voor de enige vijfcilindermotor die je vandaag nog in een personenwagen kan krijgen.

 

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen