Autonieuws: Officieel

Audi Q5 Sportback: Bekend recept, tot 367 pk (2024)

Twee maanden na de lancering van de nieuwe generatie Q5 SUV, schuift Audi nu het Sportback-broertje naar voren. Die wisselt miniem kofferverlies in voor design en pakt uit met verbrandingsmotoren onder de kap. Er is zelfs een V6!
Audi Q5 Sportback in het kort:
  • Nieuw PPC platform
  • Ook met diesel
  • Terug met échte uitlaten
  • 515 liter aan koffer

Verrassing! Dit is de gloednieuwe Audi Q5 Sportback. Nu ja, een échte verrassing kan je dit niet noemen, want het stond in de sterren geschreven dat Audi met een coupé-derivaat van de Q5 zou komen. Dat deed het tenslotte ook al met de voorgaande generatie en met de huidige Q3, Q4, Q6 en Q8. Enkel de Q7 lijkt buiten schot te blijven... al willen we Audi geen ideeën geven.

Buttlift

Terug naar de ster van dit artikel: de Q5 Sportback. De alweer tweede generatie die gebaseerd is op de derde generatie Q5 (volg je nog?). Die Q5 numéro 3 werd pas in september gelanceerd en staat op een nagelnieuw platform. Daarover verder meer, laten we eerste een blik werpen op het design. Net zoals zijn SUV-broeder krijgt de Sportback een dreigende snuit aangemeten met langgerekte motorkap. Het oogt des Audi's, maar daardoor ook tijdloos en modern.

Image
Audi Q5 Sportback 2024

De grote verandering tegenover de reguliere Q5 komt je natuurlijk achteraan tegen. Audi lijkt alvast geleerd te hebben van de vorige generatie Q5 Sportback. Die had nog een "hangende bips", maar de nieuwe generatie krijgt letterlijk een buttlift die extra wordt geaccentueerd door een fraaie doorlopende led-strip. Merk ook op dat er terug einddempers onder de Q5 zitten. Die zijn rechthoekig voor de reguliere versies of bestaan uit 4 ronde dempers voor de SQ5 Sportback. Want jep, die is er ook natuurlijk.

Je kent het wel

Binnenin steekt Audi niet onder stoelen of dashboard dat het panelen liever in bulk aankoopt. Want het gros van het dashboard en materialen komen rechtstreeks uit de A5, Q6 e-tron en Q5 SUV. Zie dat trouwens als geen kritiek, want daardoor krijg je een kwaliteitsgarantie die niet zou misstaan in een advertentie van Henkel. Het dashboard krijgt dus de gekende set-up van twee aan elkaar gekleefde schermen die vanuit de chauffeurskant vertrekken die aangevuld kunnen worden met een extra scherm voor de passagier.

Image
Audi Q5 Sportback 2024

Of de impact van dat coupélijntje zichtbaar is in het interieur? We hebben zelf nog niet achterin gaan zitten dus kunnen geen oordeel vellen. Wel weten we dat de koffer marginaal kleiner is. Zo daal het volume van 520 liter voor de Q5 SUV naar 515 liter voor de Q5 Sportback. Weet wel dat het reëel is dat Audi enkel gemeten heeft onder de hoedenplank en laat net boven de hoedenplank het grote verschil zitten qua kofferdesign. Hoe dan ook, met neergeklapte achterbank slikt de Q5 Sportback maximaal 1.415 liter.

Plug-in of S'en?

Moest je de memo gemist hebben; in de toekomst wordt elke even genummerde Audi een EV en elke oneven Audi eentje met verbrandingsmotor. Daardoor weet je meteen waarom de opvolger van de Audi A4 Avant plots de A5 Avant werd. Ook deze Q5 doet het dus met verbrandingsmotoren onder de kap. Opvallend is dat er daarbij zelfs nog plaats is voor een diesel. Het gaat dan over een 2.0-liter viercilinder TDI met 204 pk en 400 Nm die gebruik maakt van een 7-trapsautomaat en Quattro-vierwielaandrijving.

Image
Audi Q5 Sportback 2024

Ook nog op de lijst staat een 2.0-liter viercilinder TFSI benzine met 204 (340 Nm) die dient als instapper. Een 7-trapsautomaat is daarbij standaard, net zoals voorwielaandrijving. Voor Quattro zal je moeten bijbetalen. Topper van dienst is de SQ5 die een 3.0-liter V6 TFSI benzine van 367 pk (550 Nm) vast hangt aan Quattro-vierwielaandrijving en - je raadt het nooit - een 7-trapsautomaat. Later volgt ook nog een TFSI e plug-inhybride die "tot 80 km" puur elektrische range belooft.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen