Autonieuws: Officieel

Dit is de vernieuwde BMW iX met meer rijbereik én vermogen (2025)

De voormalige vaandeldrager van BMW’s elektrische gamma steekt in ’t nieuw, en nog geen klein beetje. Je zou het er van buitenaf misschien niet meteen aan zeggen maar onderhuids kan de iX bijna een gloednieuwe auto genoemd worden. Zo zijn zowel de elektromotoren als de batterijpakketten flink verbeterd.

Wanneer BMW in 2020 de iX onthulde, viel vrijwel de hele autowereld even met neusgaten wijd open — flauw, we weten het. Die SUV pakte namelijk uit met zo’n enorme grille en zo’n smalle koplampen, dat het eindresultaat op zijn zachtst gezegd even wennen was. Bovendien had die SUV ook nog eens zuiver elektrische aandrijflijnen maar sindsdien is dat feitje natuurlijk niet zo bijzonder meer. Zo verdween de iX in de afgelopen jaren steeds meer in de massa van elektrische BMW’s, tijd dus om ‘m er nog even uit te doen springen.

Nu met M Sport… Pro

Nu goed, op uiterlijk vlak gebeurt dat misschien niet meteen — of toch niet meer dan voorheen al het geval was. De iX krijgt namelijk een facelift in de strikte zin van het woord, denk dan aan nieuwe bumpertjes en andere verlichting. Die verlichting krijgt nu dezelfde schuine LED's als de rest van het gamma terwijl de bumpers wat meer gaan verschillen afhankelijk van je keuze voor een M Sport-pakket. Dat vervangt die driehoekige inzetstukken namelijk door extra grote luchthappers waardoor je iX wat stoerder gaat ogen… En over stoerder gesproken: er is nu ook een M Sport Pro-pakket dat je daarnaast ook verduisterde verlichting geeft.

Image
BMW iX facelift 2025

Over de binnenzijde kunnen we een stuk korter zijn: daar verandert er bijna niks noemenswaardigs. Dat is ook niet verwonderlijk want de iX was bij zijn introductie de eerste om uit te pakken met de nieuwe designtaal die BMW nu in al zijn cabines toepast. Reken dus nog steeds op een duo van displays achter één gebogen glasplaat bovenop het dashboard, dat voor de rest uitblinkt in zijn minimalisme. Bij het kijken naar dat dashboard merkt de kenner echter meteen het belangrijkste verschil op: de BMW iX krijgt nu gewoon een rond stuurwiel in plaats van dat hexagonale geval van voorheen.

Allemaal nieuwe aandrijflijnen

Tot hiertoe luister je dus naar het gewoonlijke faceliftverhaaltje met vooral subtiele verschillen, maar dat verandert volledig wanneer je in de technische details duikt. Zo blijft geen enkele aandrijflijn onveranderd waardoor BMW ze dan maar andere namen geeft. Instappen doe je dus met een iX xDrive45 die meteen 408 pk uit zijn twee elektromotoren haalt, in plaats van de 326 van de oude xDrive40. Daarboven neemt de xDrive60 de plek in van de xDrive50 met 544 pk in plaats van 524 pk.

Image
BMW iX facelift 2025

Aan de top van het gamma staat dan weer geen M60 xDrive meer maar wel een M70 xDrive. Daarbij stijgen de cijfers van 619 pk voor de facelift naar — hou je vast — 659 pk terwijl het koppel van 1.100 Nm identiek blijft. Het resultaat: 0 naar 100 km/u in 3,8 seconden en een topsnelheid van 250 km/u. Die prestaties zijn dus wel precies hetzelfde als voor de facelift, maar daar staan over de hele lijn grotere accupakketten tegenover.

Tot 701 kilometer ver

Zo krijgt de basis-iX — de xDrive45 dus — meteen een batterij mee met een bruikbare capaciteit van 94,8 kWh, ten opzichte van de 71 kWh van voorheen. Dat resulteert in een WLTP-rijbereik van 602 kilometer terwijl snelladen kan aan vermogens tot 175 kW. De xDrive60 doet het dan weer met een batterij van 109,1 kWh en haalt daar maar liefst 701 kilometer uit terwijl hij laadt aan hoogstens 195 kW. De M70-versie krijgt opvallend genoeg maar 108,9 kWh bruikbare accucapaciteit wat ons doet vermoeden dat het in de praktijk om dezelfde batterij gaat, maar het rijbereik blijft mede door zijn extra pk’s wel beperkt tot 600 kilometer.

Image
BMW iX facelift 2025

De vernieuwde BMW iX staat meteen ook al in de Belgische configurator dus zijn prijzen kunnen we al melden. Zo betaal je voor een xDrive45 85.400 euro, voor een xDrive60 102.500 euro en voor een M70 xDrive 129.700 euro.

 

 

Meer EV’s in de gratis EV-Gids

Wil je het complete marktoverzicht van alle EV’s ontdekken? Klik dan door naar de Autofans EV-Gids 2025 of blader hieronder meteen door het magazine!

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen